W zawieszeniu: dom, praca, nauka w czasie pandemii – seminarium online
Seminarium jest odpowiedzią na ustalone przez Ministra Edukacji Narodowej podstawowe kierunki realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2020/2021, a jednym z nich jest Wykorzystanie w procesach edukacyjnych narzędzi i zasobów cyfrowych oraz metod kształcenia na odległość. Bezpieczne i efektywne korzystanie z technologii cyfrowych.
W trakcie seminarium zaprezentowane zostaną wykłady dotyczące cyberbezpieczeństwa w kontekście pracy zdalnej, funkcjonowania szkoły w dobie pandemii i wywołanej przez nią nauki zdalnej/hybrydowej oraz konsekwencji izolacji społecznej.
Piotr Słupczyński, ekspert ds. bezpieczeństwa i ochrony informacji w wystąpieniu zatytułowanym Cyberbezpieczeństwo w kontekście pracy zdalnej. Przykłady ataków oraz „cyberhigiena” w domu, w pracy, w szkole, czyli bezpieczne korzystanie z technologii cyfrowych opowie o roli edukacji i szkoleń w bezpieczeństwie informatycznym. Zaprezentuje przykłady ataków internetowych z wykorzystaniem socjotechnik oraz dobrych praktyk, które należy stosować w celu zminimalizowania ryzyka ataku. Udzieli wskazówek, jak chronić się przed zagrożeniami w cyberprzestrzeni.
Dr Magdalena Karamucka-Marcinkiewicz, nauczycielka w Zespole Szkół w Mogilnie oraz Szkole Podstawowej nr 2 w Mogilnie zaprezentuje wykład zatytułowany Szkoła w czasie pandemii – szanse, wyzwania, zagrożenia, którego celem jest krytyczne przyjrzenie się, z perspektywy nauczyciela-praktyka, funkcjonowaniu szkoły w dobie pandemii. Opowie o swoich doświadczeniach zawodowych, które przeanalizuje pod kątem trudności i zagrożeń oraz o możliwościach, które nowa szkolna rzeczywistość stawia przed jej podmiotami. Podzieli się refleksją nad rolą nauczyciela i ucznia w realiach edukacji zdalnej/hybrydowej.
Dr Tomasz Komendziński, wicedyrektor w Instytucie Badań Informacji i Komunikacji na Uniwersytecie Mikołaja Kopernika w Toruniu wygłosi referat zatytułowany Jaki świat po pandemii? Konsekwencje izolacji społecznej i nowoczesnych technologii dla procesu uczenia i nauczania. Przedstawione zostaną konsekwencje izolacji społecznej dla naszego mózgu oraz kompetencji komunikacyjnych i społecznych. Wskazane one zostaną dla różnych grup: nowonarodzonych i dzieci młodszych, młodzieży w wieku dojrzewania oraz dorosłych i osób starszych. Nowoczesne technologie (sztuczna inteligencja) pokazane zostaną w kontekście nowego rozumienia mechanizmów uczenia oraz przydatności i roli w nauczaniu.
Seminarium jest bezpłatne.
Liczba miejsc ograniczona.
Lista uczestników seminarium jest zamknięta.
Prelegenci
dr Magdalena Karamucka-Marcinkiewicz
Filolog germański, klasyczny i polski; doktor nauk humanistycznych w zakresie literaturoznawstwa (rozprawa Antyczny Rzym Norwida nagrodzona Nagrodą Prezesa Rady Ministrów i wydana przez Wydawnictwo UAM); nauczyciel mianowany w trakcie stażu na nauczyciela dyplomowanego w Zespole Szkół w Mogilnie oraz Szkole Podstawowej nr 2 w Mogilnie, wykładowca; ponad dziesięcioletnie doświadczenie w nauczaniu na następujących szczeblach edukacji: szkoła podstawowa, gimnazjum, liceum i technikum, studia wyższe.
dr Tomasz Komendziński
Adiunkt w Katedrze Kognitywistyki w Instytucie Badań Informacji Komunikacji na Uniwersytecie Mikołaja Kopernika w Toruniu; wicedyrektor tego Instytutu ds. współpracy z zewnętrznym otoczeniem badawczym i ekonomicznym oraz współpracy zagranicznej. Tomasz Komendziński jest członkiem Laboratorium Neurokognitywnego w Interdyscyplinarnym Centrum Nowoczesnych Technologii, gdzie odpowiada za obszar Zaburzenia Świadomości oraz jest założycielem i koordynatorem grupy InteRDoCTor (International-interdisciplnary Research for Disorders of Consciousness in Torun) stworzonej dla realizacji programu rozwoju badań nad zaburzeniami świadomości.
Jest członkiem wielu krajowych i międzynarodowych towarzystw naukowych (m.in. Cognitive Science Society, Society for Social Neuroscience, European Society for Cognitive and Affective Neuroscience, Association for Psychological Science, iACToR International Association of CyberPsychology, Training, and Rehabilitation) oraz komitetów redakcyjnych, a w tym zagranicznych „Phenomenology and Cognitive Sciences” (Springer, 100 punktów) oraz Frontiers in Neuroscience – Neural Technology (100 punktów, IF 3.707).
Tomasz Komendziński jest członkiem Emerging Field – Perception, Cognition and Language (PeCoLa) w ramach IDUB (Inicjatywa Doskonałości Uczelnia Badawcza), gdzie otrzymał finansowanie na stworzenie stanowiska diagnostycznego dla pacjentów z zaburzeniami świadomości. Jest również współorganizatorem międzynarodowego seminarium „Science Bridges” prowadzonego wspólnie z dr hab. V. Osińska, prof. UMK w Instytucie Badań nad Informacją i Komunikacją na Wydziale Filozofii i Nauk Społecznych UMK.
Zajmuje się problematyką zaburzeń świadomości we współpracy przede wszystkim z Fundacją Światło (tam ostatnio realizował projekt przezskórnej usznej stymulacji nerwu błędnego u pacjentów w stanie wegetatywnym i stanie minimalnej świadomości), badaniami interdyscyplinarnymi i transdyscyplinarnymi oraz integracją metod i narzędzi badawczych, zwłaszcza w badaniach nad mózgiem i umysłem. Szczególnie rozwija teorię komunikacji jako podzielania, ucieleśnionych nauk kognitywnych oraz zastosowania kognitywistyki, zwłaszcza w medycynie, a tu ostatnio zwłaszcza w związku z projektami deep medicine Erica Topola oraz nowych kompetencji dla medycyny w związku z zastosowaniem nowoczesnych technologii, repozytoriów masywnych danych oraz aplikowania sztucznej inteligencji (na przykładzie zaburzeń świadomości), a także wyzwań Society 5.0 (projekt japoński), AI for Social Good (źródłowo projekt Google) oraz Inclusive Society (OECD).
Obecnie razem z Krajowym Instytutem Gospodarki Senioralnej oraz badaczami z UW i UJ przygotowuje projekt stymulacji przezskórnej usznej nerwu błędnego u seniorów w kierunku wzmocnienia wellbeing, a także razem z Wydawnictwem Nowa Era oraz grupą badaczy z UMK z różnych dyscyplin przygotowuje projekt dotyczący kompetencji wizualnej dzieci w wieku szkolnym oraz uczestniczy w przygotowywaniu projektu dotyczącego percepcji sztuki z wykorzystaniem nowoczesnych metod badania mózgu oraz modelowania procesów przetwarzania informacji w nich przebiegających.
Kierował wieloma i uczestniczył w wielu projektach interdyscyplinarnych, a obecnie jest członkiem polskiej grupy (4 osoby – 3 SWPS i 1 UMK) uczestniczącej w międzynarodowym badaniu międzykulturowym „Współczucie, więzi społeczne i odporność na traumatyczne doświadczenia w trakcie pandemii Covid: 19” prowadzone w 22 krajach na 5 kontynentach.
Jest autorem ponad 100 publikacji z dziedziny kognitywistyki, filozofii, rehabilitacji, badań interdyscyplinarnych. Organizator wielu konferencji naukowych. Opiekun naukowy Toruńskiego Koła Kognitywistycznego.
Piotr Słupczyński
Ekspert ds. bezpieczeństwa i ochrony informacji. Absolwent Uniwersytetu Warszawskiego. Obecnie w trakcie studiów MBA na Wydziale Informatyki w Polsko-Japońskiej Akademii Technik Komputerowych. Od 2009 r. prowadzi własną firmę „Usługi Informatyczno-Edukacyjne” wpisaną do rejestru Instytucji Szkoleniowych (RIS) pod nr 2.14/00170/2020. Absolwent studiów podyplomowych UW Wydziału Dziennikarstwa i Nauk Politycznych o kierunku „Bezpieczeństwo Wewnętrzne” oraz Centrum Nauk Sądowych UW z zakresu „Prawa dowodowego i nauk pokrewnych”. Od ponad dwudziestu lat związany z bezpieczeństwem informatycznym. Od piętnastu lat zajmujący się ochroną informacji niejawnych, biznesowych i osobowych. Zaangażowany szkoleniowiec zajmujący się podnoszeniem świadomości uczestników w zakresie bezpieczeństwa informatycznego, cyberbezpieczeństwa, socjotechnik itp. Autor szeregu fachowych artykułów z zakresu cyberbezpieczeństwa opublikowanych m.in. w dwumiesięczniku „Ochrona i Bezpieczeństwo Obiektów i Biznesu” oraz wielu autorskich programów szkoleń. Członek zespołu ds. wdrożenia i implementacji RODO. Pełnomocnik Prezesa Zarządu ds. Ochrony Informacji Niejawnych. Uczestnik specjalistycznych szkoleń, warsztatów, konferencji, kongresów. Wielokrotnie wyróżniany i nagradzany przez różne instytucje. A prywatnie – człowiek lubiący wyzwania, stale podnoszący swoje kwalifikacje.