plen
Aktualności
2018-12-07 02:02:00 Nauczyciel matematyki w sieci – sprawozdanie z pierwszego spotkania drugiego roku pracy sieci współpracy i samokształcenia


26 listopada 2018 r. w Bibliotece Pedagogicznej im. gen. bryg. prof. Elżbiety Zawackiej w Toruniu, odbyło się pierwsze w tym roku szkolnym spotkanie drugiego roku pracy sieci współpracy i samokształcenia Nauczyciel matematyki w sieci. Uczestniczyło w nim 18 osób – koordynator, moderatorzy, dyrektor Biblioteki Pedagogicznej w Toruniu, ekspert oraz nauczyciele matematyki.

Wyżej wymieniona sieć została założona w listopadzie 2017 r. Koordynatorem sieci w latach 2016-2017 była pani Barbara Szefler. Od 2018 roku funkcję koordynatora sieci przejęła pani Elżbieta Kwiecińska, doradczyni metodyczna matematyki szkół podstawowych z Toruńskiego Ośrodka Doradztwa Metodycznego i Doskonalenia Nauczycieli. Sieć jest przeznaczona dla nauczycieli matematyki wszystkich etapów edukacyjnych zainteresowanych rozwijaniem warsztatu zawodowego oraz stosowaniem nowych technologii w edukacji. Ośrodkami odpowiedzialnymi za organizację sieci są Toruński Ośrodek Doradztwa Metodycznego i Doskonalenia Nauczycieli oraz Biblioteka Pedagogiczna im. gen. bryg. prof. Elżbiety Zawackiej w Toruniu.

Sieć współpracy i samokształcenia to nowoczesna forma doskonalenia, w której nauczyciele uzyskują zorganizowane wsparcie i rozwijają swój warsztat pracy poprzez współpracę w międzyszkolnym zespole. W ramach działania sieci organizatorzy proponują konsultacje metodyczne z ekspertami, wykłady oraz bezpłatne, atrakcyjne warsztaty, dostosowane do rzeczywistych potrzeb zgłaszanych przez uczestników sieci. Z założenia uczestnicy spotykają się ze sobą zarówno stacjonarnie, jak i współpracują na platformie e-learningowej Moodle.

Uczestników spotkania, w imieniu organizatorów, powitały panie Elżbieta Kwiecińska, doradczyni metodyczna matematyki szkół podstawowych i jednocześnie koordynator sieci Nauczyciel matematyki w sieci oraz dyrektor Biblioteki Pedagogicznej w Toruniu Dorota Komendzińska. W części organizacyjnej spotkania pani koordynator zaprezentowała zebranym plan pracy sieci na najbliższy rok, zakładający 4 spotkania stacjonarne, które odbędą się w lutym, marcu i maju. Zgodnie z planem kontynuowane będzie również tworzenie bazy metodycznej na platformie Moodle. Sieć będzie grupą zamkniętą, a informacje zamieszczane na platformie Moodle będą widoczne wyłącznie dla jej członków. Uczestnicy po zakończeniu prac sieci otrzymają zaświadczenia udziału wystawione przez Toruński Ośrodek Doradztwa Metodycznego i Doskonalenia Nauczycieli. Następnie nauczyciele biorący udział w spotkaniu wypełnili ankiety ewaluacji wstępnej dla uczestników sieci współpracy i samokształcenia Nauczyciel matematyki w sieci.

Uczestnicy podczas spotkania mogli zapoznać się z przygotowaną dla nich literaturą. Wyboru książek związanych z edukacją matematyczną i metodami aktywizującymi w procesie dydaktycznym dokonała pani Joanna Wosik, nauczyciel bibliotekarz z Wydziału Udostępniania Zbiorów Biblioteki Pedagogicznej w Toruniu. Lista przygotowanych pozycji została zaprezentowana poniżej, a także zamieszczona na stronie sieci Nauczyciel matematyki w sieci.

Kolejnym punktem spotkania były warsztaty zatytułowane Ciekawe metody aktywizujące, które poprowadziła pani Karolina Pachnowska, nauczycielka ze Szkoły Podstawowej nr 35 w Toruniu. Na początku zajęć prowadząca wskazała na zalety korzystania z narzędzi z zakresu nowych technologii w celu aktywizowania uczniów na lekcji i ułatwiania im przyswajania nowej wiedzy. Pierwszym zaprezentowanym przez prelegentkę narzędziem była aplikacja Plickers dostępna na stronie www.plickers.com. Aplikacja ta umożliwia nauczycielom przeprowadzenie podczas lekcji szybkiego testu za pomocą kart z kodem. Nauczyciel do przeprowadzenia quizu potrzebuje smartfona lub tabletu z dostępem do internetu oraz wydrukowanych, specjalnych kart z kodem. Uczniowie natomiast nie potrzebują żadnych urządzeń elektronicznych. Tworząc wirtualną klasę w aplikacji Plickers, zachowujemy kolejność uczniów zgodną z numerem w dzienniku. Następnie przydzielamy uczniom wydrukowane kody w postaci kart, których numery odpowiadają numerowi ucznia w dzienniku. Za pomocą rzutnika wyświetlamy przygotowany w aplikacji test. Uczniowie wybierają jedną prawidłową odpowiedź i ustawiają swoją kartę z kodem tak, aby wybrana litera A, B, C lub D znajdowała się na górze w zależności od poprawnej odpowiedzi. Nauczyciel w aplikacji na smartfonie lub w tablecie rejestruje odpowiedzi uczniów. Na monitorze urządzenia nauczyciela pokazuje się liczba zeskanowanych odpowiedzi.
Podczas warsztatów nauczyciele przećwiczyli pobieranie aplikacji Plickers na telefon, tworzenie testu i wirtualnej klasy oraz rozwiązali przykładowy quiz za pomocą kart Plickers.

Kolejną metodą aktywizującą, którą poznali nauczyciele matematyki podczas szkolenia  były kody QR do zamalowywania. Pani Karolina Pachnowska zaprezentowała narzędzie do tworzenie kodów QR dostępne na stronie http://mal-den-code.de. Aplikacja ta pozwala na wygenerowanie niepełnego kodu QR, który otrzymują uczniowie. Do każdego kodu nauczyciel tworzy quiz sprawdzający wiedzę uczniów na wybrany temat. Uczniowie odpowiadając poprawnie na pytania z quizu uzyskują jako odpowiedź informację, które puste pola kodu należy zamalować. Po rozwiązaniu całego testu uczniowie otrzymują pełny kod QR, który po zeskanowaniu ujawnia zapisaną w nim informację finałową.

W dalszej części warsztatów prelegentka przybliżyła nauczycielom generator Trimino (http://paul-matthies.de/Schule/Trimino.php) służący do wygenerowania gry na zasadach domino w postaci gwiazdy, trójkąta oraz sześcianu. Uczniowie podczas zabawy układają trójkąty w taki sposób, aby każdy z boków, który może zawierać słowa, obrazki, równania pasował do boku innego trójkąta. Gra jest narzędziem uniwersalnym, które można stosować niemal na wszystkich przedmiotach szkolnych (można w ten sposób utrwalać ortografię, gramatykę, dopasowywać równania, daty do wydarzeń, bohaterów do lektur). Następnie prowadząca zaprezentowała uczestnikom spotkania aplikację Web 2.0 LearningApps.org. (https://learningapps.org/) oraz portal Wordwall (https://wordwall.net/pl). Narzędzia te umożliwiają tworzenie różnych rodzajów interaktywnych ćwiczeń, prostych gier edukacyjnych i innych pomocy, które można wykorzystać w procesie dydaktycznym.

Na zakończenie warsztatów pani Karolina Pachnowska zachęcała uczestników spotkania  do aktywnego korzystania z zaprezentowanych podczas zajęć narzędzi z zakresu nowych technologii, które sama z powodzeniem stosuje w swojej praktyce zawodowej.

Pani Elżbieta Kwiecińska podziękowała pani Karolinie Pachnowskiej za interesujące przedstawienie narzędzi, a uczestnikom za przybycie na 2-godzinne spotkanie i chęć współtworzenia sieci Nauczyciel matematyki w sieci. Pani koordynator przypomniała również, że kolejne spotkanie odbędzie się w lutym i będzie zatytułowane Nauczyciel i uczeń przyszłości - o czym warto wiedzieć. Informacja o dokładnym terminie spotkania zostanie przekazana za pomocą poczty elektronicznej, a także opublikowana na stronach internetowych TODMiDN i Biblioteki Pedagogicznej w Toruniu.

 

Galeria zdjęć

Książki prezentowane na spotkaniu

Edukacja matematyczna. Metody aktywizujące - lista książek do pobrania


 



ilość odsłon: 231
lista informacji
Komentarze użytkowników:
Dodaj swój komentarz:

Musisz być zalogowany aby dodać swój komentarz
Jeśli nie posiadasz jeszcze konta załóż je teraz
Jeśli jesteś zarejestrowanym użytkownikiem zaloguj się

katalogi PROLIB
Moodle ibuk
Dostępne publikacje
katalogi PROMAX Bazy danych
BIP
elektroniczna biblioteka pedagogiczna
edupolis
ostatnia aktualizacja:
2019-03-19 12:43:14

Biblioteka Pedagogiczna

im. gen. bryg. prof. Elżbiety Zawackiej w Toruniu
 ul. Dąbrowskiego 4, 87-100 Toruń
Tel/fax: 056 6539756

 email: biblioteka@bptorun.edu.pl

Godziny otwarcia od poniedziałku do piątku

10:00 - 19:00, soboty: 10:00 - 15:00

 

 

Projektowanie stron Toruń