"Dobra edukacja z punktu widzenia współczesnego nauczyciela" - spotkanie uczestników sieci współpracy i samokształcenia
Wprowadzenie
Uczestniczki sieci współpracy i samokształcenia "Dobra edukacja z punktu widzenia współczesnego nauczyciela" spotkały się 26 kwietnia 2022 r. Uczestników spotkania powitały koordynatorki sieci: Danuta Potręć, konsultantka w Kujawsko-Pomorskim Centrum Edukacji Nauczycieli w Toruniu oraz Elżbieta Wiśniewska, nauczyciel bibliotekarz z Biblioteki Pedagogicznej im. gen. bryg. prof. Elżbiety Zawackiej w Toruniu.
Przebieg spotkania
Gościem naszego spotkania była dr Marzena Żylińska, która zajmuje się metodyką i neurodydaktyką oraz twórczym wykorzystaniem nowych technologii w edukacji. Prowadząca opowiedziała o idei Budzących się szkół, a także podzieliła się ciekawymi spostrzeżeniami dotyczącymi tego ruchu, którego jest inicjatorką i aktywną działaczką.
Głównym tematem spotkania były zadania w kulturze uczenia się. Prowadząca przedstawiła różnice między kulturą nauczania a kulturą uczenia się. Opowiedziała o tym, co jest największą przeszkodą w przechodzeniu od kultury nauczania do kultury uczenia się. Podkreślała, że należy szanować autonomię uczniów i tworzyć przestrzeń dla ich kreatywności, a także należy pamiętać o tym, żeby nauczyciel podążał za uczniem i starał się być na drugim planie. Zwracała uwagę, jak ważne jest budowanie na zasobach, a nie na deficytach ucznia. Podawała sposoby motywowania uczniów do nauki i podkreślała konieczność przydzielania uczniom zadań, które mobilizują do aktywności i kreatywności.
W drugiej części spotkania dr Marzena Żylińska zaprezentowała swoje książki. Następnie zachęciła uczestniczki sieci do rozwiązywania zadań, które odnalazły w tych książkach. Było to ciekawe doświadczenie, które pozwoliło nauczycielkom wykazać się kreatywnością i pobudziło do refleksji na temat wyzwań stawianym uczniom. Prowadząca odpowiedziała również na liczne pytania uczestniczek sieci.
Wypalenie zawodowe to temat kolejnego spotkania, które zaplanowane zostało na 6 czerwca 2022 r.