Wzmacnianie zdrowia psychicznego i kompetencji społecznych dzieci i młodzieży - seminarium online
Informacje na temat wydarzenia
Serdecznie zapraszamy do udziału w seminarium online: Wzmacnianie zdrowia psychicznego i kompetencji społecznych dzieci i młodzieży, które odbędzie się 16 listopada 2022 r. (środa), godz. 14:30-17:00.
Ochrona i wzmacnianie zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży to jeden z podstawowych kierunków realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2022/2023. To także zadanie, które nauczyciele znają i realizują od lat. Obecnie, w popandemicznej rzeczywistości, a także w obliczu wojny w Ukrainie, jego znaczenie jest szczególnie duże. W związku z powyższym, Biblioteka Pedagogiczna im. gen. bryg. prof. Elżbiety Zawackiej w Toruniu zorganizowała wydarzenie, które adresowane jest do nauczycieli wszystkich typów szkół, a także osób zainteresowanych wspomnianą tematyką.
Udział w seminarium jest bezpłatny. Liczba miejsc jest ograniczona.
Program seminarium (PDF, 340 KB) (opis alternatywny programu konferencji PDF, 88 KB)
Informacje dotyczące zaplanowanych wystąpień
Odporność psychiczna dzieci i młodzieży - Mirosława Bochner (Regionalny Ośrodek Metodyczno-Edukacyjny „Metis” w Katowicach)
W wykładzie poruszone zostaną zagadnienia związane z filarami odporności psychicznej oraz sposobami wzmacniania odporności u dzieci i młodzieży.
Kompetencje społeczne a prawidłowe funkcjonowanie w społeczeństwie - dr hab. Ditta Baczała, prof. UMK (Instytut Nauk Pedagogicznych UMK w Toruniu)
Kompetencje społeczne są umiejętnościami warunkującymi prawidłowe funkcjonowanie w społeczeństwie. Człowiek nabywa te umiejętności w procesie wychowania i życia wśród innych. Wiek XX był zdominowany przez znaczenia nadawane inteligencji "akademickiej". Okazała się ona niewystarczająca do osiągania zadowolenia z życia. Powoli nastąpiła jej detronizacja przez inteligencję emocjonalną i społeczną. Zasoby tej ostatniej tworzą kompetencje społeczne. Warto zatem wyposażyć dzieci i młodzież w bogate pakiety właśnie tych umiejętności.
Zdalne nauczanie: metody i formy pracy, a także jego wpływ na kondycję psychiczną i fizyczną dzieci i młodzieży - Anna Sucharska-Daraż (Kujawsko-Pomorski Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy im. J. Korczaka w Toruniu)
W wykładzie zostanie przedstawiony sposób funkcjonowania dzieci z niepełnosprawnościami intelektualnymi, na podstawie praktyki zawodowej prelegentki, zdobytej podczas pracy w Kujawsko-Pomorskim Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym im. J. Korczaka w Toruniu. Zaprezentowane zostaną formy i metody pracy w warunkach nauczania zdalnego. Omówione zostaną skutki edukacji zdalnej, zaobserwowane z perspektywy psychologa/psychoterapeuty i wskazane zostaną konsekwencje takiej formy nauczania.
Informacje na temat prelegentów
Mirosława Bochner (Regionalny Ośrodek Metodyczno-Edukacyjny „Metis” w Katowicach)
Psycholog, trener Polskiego Towarzystwa Psychologicznego nr I/335, coach ACC International Coach Federation, członek Wojewódzkiej Rady Zdrowia Psychicznego powołanej przez Marszałka Województwa Śląskiego. Od lat zajmuje się tematyką związaną z profilaktyką i wzmacnianiem zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży, budowaniem odporności psychicznej, rozwijaniem zaradności i skuteczności u dzieci i młodzieży oraz kształtowaniem adekwatnej samooceny. Prowadzi szkolenia z dorosłymi w zakresie budowania poczucia wartości, odporności psychicznej, treningów umiejętności społecznych, asertywności i radzenia sobie w sytuacjach kryzysowych (śmierć, żałoba, myśli samobójcze). Od blisko 20 lat prowadzi interwencje w przypadku sytuacji kryzysowych w szkołach i placówkach oświatowych. Od ponad 10 lat prowadzi superwizje dla nauczycieli - wychowawców Młodzieżowych Ośrodków Wychowawczych i Ośrodków Interwencji Kryzysowej.
dr hab. Ditta Baczała, prof. UMK (Instytut Nauk Pedagogicznych UMK w Toruniu)
Jest pedagożką specjalną i zajmuje się naukowo rozwojem społecznym osób z niepełnosprawnością intelektualną, a przede wszystkim ich kompetencjami społecznymi. Jest socjoterapeutką, której zainteresowania koncentrują się na pracy z dziećmi i młodzieżą w placówkach oświatowych.
Anna Sucharska-Daraż (Kujawsko-Pomorski Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy im. J. Korczaka w Toruniu)
Pracuje i rozwija swoje kompetencje w dziedzinie psychologii i psychoterapii. Zasadniczym miejscem jej zatrudnienia jest Kujawsko-Pomorski Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy w Toruniu, gdzie pełni funkcję psychologa wspierającego proces zmian: wspiera uczniów w ich rozwoju i trudnościach oraz rodziców w ich trudnościach; a także psychologa – terapeuty: prowadzi zajęcia w zakresie rozwoju funkcji poznawczych i kształtowania kompetencji społecznych u dzieci ze spektrum autyzmu.