"Nauczyciel matematyki w sieci" - sprawozdanie
Wprowadzenie
16 stycznia 2023 r. odbyło się w formule online trzecie spotkanie szóstego roku pracy sieci współpracy i samokształcenia Nauczyciel matematyki w sieci. Sieć współorganizowana jest przez Toruński Ośrodek Doradztwa Metodycznego i Doskonalenia Nauczycieli oraz Bibliotekę Pedagogiczną im. gen. bryg. prof. Elżbiety Zawackiej w Toruniu. Uczestniczyć w pracy sieci mogą wszyscy chętni nauczyciele matematyki poszczególnych etapów edukacyjnych z terenu województwa kujawsko-pomorskiego.
Przebieg spotkania
Uczestników spotkania, w imieniu organizatorów, powitała koordynatorka sieci pani Elżbieta Kwiecińska, doradczyni metodyczna matematyki dla szkół podstawowych Toruńskiego Ośrodka Doradztwa Metodycznego i Doskonalenia Nauczycieli. W spotkaniu wzięło udział 19 osób.
Pani Elżbieta Kwiecińska zaprezentowała program spotkania oraz poprosiła uczestników o wypełnienie arkusza badania potrzeb nauczycieli. Następnie przedstawiła zaproszoną prelegentkę panią Karolinę Szostak-Lubomską, reprezentującą Kujawsko-Pomorskie Centrum Edukacji Nauczycieli w Toruniu. Pani Karolina Szostak-Lubomska jest doradczynią metodyczną ds. języka polskiego w szkołach podstawowych, a także nauczycielką języka polskiego z ponad dwudziestoletnim stażem, zatrudnioną w Szkole Podstawowej nr 35 im. Polskich Olimpijczyków w Toruniu.
Wystąpienie pani Karoliny Szostak-Lubomskiej
Następnie głos zabrała pani Karolina Szostak-Lubomska, której wystąpienie zostało zatytułowane Myślenie krytyczne w edukacji – rutyny. Prelegentka powitała uczestników, a potem przedstawiła założenia myślenia krytycznego i jego istotną rolę. Przywołała kompetencje kluczowe definiowane jako połączenie wiedzy, umiejętności i postaw. Podkreśliła, że myślenie krytyczne to jedna z podstawowych umiejętności, której można się nauczyć. Prelegentka zobrazowała też podstawy myślenia krytycznego i jego historyczne początki. Wspomniała również rutyny myślenia opracowane przez zespół badaczy z Uniwersytetu Harvarda w ramach projektu Visible Thinking w Project Zero. Rutyny myślenia powinny wspierać określone rodzaje myślenia, dlatego tak ważne jest dobranie odpowiedniego narzędzia.
W dalszej części wystąpienia pani Karolina Szostak-Lubomska przybliżyła w sposób szczegółowy wybrane narzędzia myślenia krytycznego i ich zastosowanie na lekcjach – m.in. MOST 1, który pozwala uczniom wykorzystać posiadaną wiedzę, a jednocześnie ją pogłębia, umożliwia dostrzeżenie nowych kierunków; Double-bubble – dzięki którym uczniowie wskazują zarówno elementy wspólne, jak i różnice; rutynę Widzę – myślę – zastanawiam się, która zachęca do uważnych obserwacji, przemyślanych interpretacji zgodnie z zasadą zatrzymaj się i pomyśl.; rutynę 12 pytań, która pokazuje uczniom, czego jeszcze nie wiedzą i umożliwia przybliżenie tego, co ich interesuje i czego chcieliby się jeszcze dowiedzieć; rutynę 5 x dlaczego?, dzięki której możliwe jest głębsze zrozumienie tematu, jak również dostrzeżenie związków przyczynowo-skutkowych; rutynę Chale Talk – mówiący długopis, która pomaga podsumować dane zagadnienie w zespołach. Pani Karolina Szostak-Lubomska pokazując realizację wymienionych rutyn posiłkowała się przykładami z własnych lekcji, jak również materiałami z sieci – m.in. ukazującymi się na profilu grupy Myślenie krytyczne dla matematyków i przyrodników w serwisie społecznościowym Facebook. Prelegentka poleciła też uczestnikom ciekawe strony internetowe, a także wartościową literaturę dotyczącą myślenia krytycznego. Książki związane z poruszanym zagadnieniem, dostępne w Bibliotece Pedagogicznej w Toruniu członkom sieci wskazała na czacie pani Joanna Wosik, nauczyciel bibliotekarz placówki.
Zakończenie spotkania
Pani Elżbieta Kwiecińska podziękowała pani Karolinie Szostak-Lubomskiej za wszechstronne i praktyczne przedstawienie tematu. Następnie koordynatorka sieci przekazała szczegółowe informacje na temat Mobilnych Laboratoriów Przyszłości, które umożliwiają również dostęp do platformy edukacyjnej Skriware. Swoimi doświadczeniami związanymi z Laboratoriami Przyszłości podzielili się uczestnicy sieci. Pani Elżbieta Kwiecińska wspomniała także o projekcie łączącym matematykę z ekologią – Matematyka na zielono. Na koniec spotkania pani Elżbieta Kwiecińska podziękowała uczestnikom sieci za aktywny udział i wymianę dobrych praktyk oraz przekazała terminy kolejnych spotkań sieci współpracy i samokształcenia – 6 marca i 8 maja 2023 r.
Materiały z poprzednich lat pracy sieci znajdują się na stronie e - doradztwo TODMiDN w kursie: Nauczyciel matematyki w sieci, jak również na stronie Biblioteki Pedagogicznej w Toruniu.
Edukacja matematyczna - publikacje dostępne w zbiorach Biblioteki Pedagogicznej w Toruniu (PDF 149 KB)
Myślenie krytyczne - książki dostępne w zbiorach Biblioteki Pedagogicznej w Toruniu (PDF 209 KB)
Książki proponowane dla uczestników sieci współpracy i samokształcenia