Sprawozdanie z trzeciego spotkania sieci współpracy i samokształcenia "Nauczyciel matematyki w sieci" 2024
Wprowadzenie
Dnia 9 stycznia 2024 roku miało miejsce trzecie spotkanie w ramach siódmej edycji sieci współpracy i samokształcenia Nauczyciel matematyki w sieci. Inicjatywa ta jest rezultatem współpracy Toruńskiego Ośrodka Doradztwa Metodycznego i Doskonalenia Nauczycieli oraz Biblioteki Pedagogicznej im. gen. bryg. prof. Elżbiety Zawackiej w Toruniu. W pracę sieci zaangażowani są nauczyciele matematyki reprezentujący różne etapy edukacyjne i pochodzący z obszaru województwa kujawsko-pomorskiego.
Przebieg szkolenia
Uczestników spotkania, w imieniu organizatorów, powitała koordynatorka sieci pani Elżbieta Kwiecińska, doradczyni metodyczna matematyki dla szkół podstawowych Toruńskiego Ośrodka Doradztwa Metodycznego i Doskonalenia Nauczycieli. Obecna na spotkaniu była również pani Katarzyna Leśniak, doradczyni metodyczna matematyki dla szkół ponadpodstawowych Toruńskiego Ośrodka Doradztwa Metodycznego i Doskonalenia Nauczycieli. Spotkanie odbyło się online, a udział w nim wzięło 19 osób.
Pani Elżbieta Kwiecińska przywitała uczestników, przedstawiła harmonogram kolejnych spotkań i zachęciła do wysłuchania wykładu p. Tomasza Kocura poświęconego, wkraczającej w nasze życie coraz silniej, sztucznej inteligencji.
Pan Tomasz Kocur, reprezentujący Toruński Ośrodek Doradztwa Metodycznego i Doskonalenia Nauczycieli, swoje wystąpienie zatytułował Sztuczna inteligencja w edukacji. Na początku prelekcji prowadzący przedstawił uczestnikom najważniejsze fakty związane z obecną rewolucją SI – czym jest, jak działa, gdzie się znajduje, czego potrzebuje do działania.
Następnie przedstawił przykładowe zastosowania sztucznej inteligencji, np. rekomendacje w serwisach streamingowych, w których, dzięki SI, analizowane są preferencje użytkowników w celu przedstawienia im zindywidualizowanej oferty. Podobna sytuacja ma również miejsce w świecie reklamy – algorytmy SI zbierają dane o zachowaniach użytkowników, aby wyświetlać im reklamy produktów, którymi mogą być zainteresowani. Jeszcze bardziej spersonalizowaną usługą, opartą na SI, są asystenci głosowi, tacy jak Siri, Alexa czy Google Assistant, wykonujący polecenia człowieka bądź kontrolujący urządzenia, których używa (tzw. inteligentny dom). Mamy również na rynku autonomiczne pojazdy, szeroko zakrojoną diagnostykę medyczną wykorzystującą SI czy cały rynek e-commerce, w sposób ciągły poddający analizie preferencje zakupowe użytkowników.
Następnie p. Tomasz Kocur przedstawił narzędzia SI w nauczaniu matematyki: Photomath – aplikację wykorzystującą SI do skanowania i rozwiązywania zadań matematycznych. Może być ona np. używana do sprawdzania prac domowych uczniów. Innym przydatnym narzędziem jest Socratic by Google, aplikacja, w której SI jest wykorzystywana do pomocy uczniom np. w rozwiązywaniu sprawiających im trudność zadań matematycznych. Warto też znać Math Solver (umożliwia rozwiązywanie krok po kroku zadań matematycznych), czy internetową platformę edukacyjną Aleks.
Następnie prowadzący Tomasz Kocur przytoczył definicję ChatuGPT – „jest to zaawansowany program komputerowy zaprojektowany do prowadzenia naturalnych i spójnych konwersacji z użytkownikami, imitujący ludzką zdolność do prowadzenia dialogów, stworzony przez firmę OpenAI., oparty na technologii GPT”. W dalszej części prelegent pokazał, jak założyć konto oraz jakich poleceń używać, aby najefektywniej wykorzystać możliwości ChatuGPT. Prelegent przedstawił również opcje dostępne podczas bezpłatnego korzystania z ChatuGPT, jak również dodatkowe możliwości związane z subskrypcją (m.in. generowanie zaawansowanej grafiki). Pan Tomasz Kocur zastrzegł jednocześnie, że nauczyciele powinni weryfikować prace uczniów pod kątem ich autorstwa. Poruszył też bardzo ważną problematykę ochrony danych osobowych w kontekście dynamicznego rozwoju sztucznej inteligencji.
Kończąc wystąpienie prelegent podkreślił, że sztuczna inteligencja umożliwia kreatywny, wszechstronny rozwój edukacji, zdecydowanie wymaga jednak świadomego i odpowiedzialnego korzystania. Dlatego tak ważne jest uczenie młodych użytkowników krytycznego myślenia, aby w pełni zrozumieli oni zarówno możliwości SI, jak i jej ograniczenia. Ponadto sztuczna inteligencja powinna być jedynie uzupełnieniem nauczania, nie zastąpi bowiem wartości tradycyjnych metod edukacyjnych.
Zakończenie spotkania
Pani Elżbieta Kwiecińska podziękowała pani Tomaszowi Kocurowi za wnikliwe i praktyczne przedstawienie tematu. Podziękowała również uczestnikom sieci za udział oraz poinformowała o terminie kolejnego spotkania sieci współpracy i samokształcenia tj. 7 marca 2024 r. Spotkanie odbędzie się również w formule online. Zostanie na nim podjęta tematyka oceniania kształtującego.
Na stronie prowadzonej przez Toruński Ośrodek Doradztwa Metodycznego i Doskonalenia Nauczycieli znajduje się zakładka E-doradztwo, a w niej kurs Nauczyciel matematyki w sieci z dostępem do materiałów i zasobów zgromadzonych w trakcie kilku lat pracy sieci. Materiały z poprzednich lat pracy sieci znajdują się również na stronie Biblioteki Pedagogicznej w Toruniu.
Książki proponowane dla uczestników sieci współpracy i samokształcenia