Sprawozdanie z piątego spotkania sieci współpracy i samokształcenia "Nauczyciel matematyki w sieci" 2024
Wprowadzenie
Dnia 21 maja 2024 roku miało miejsce piąte spotkanie w ramach siódmej edycji sieci współpracy i samokształcenia Nauczyciel matematyki w sieci. Inicjatywa ta jest rezultatem współpracy Toruńskiego Ośrodka Doradztwa Metodycznego i Doskonalenia Nauczycieli oraz Biblioteki Pedagogicznej im. gen. bryg. prof. Elżbiety Zawackiej w Toruniu. W pracę sieci zaangażowani są nauczyciele matematyki reprezentujący różne etapy edukacyjne i pochodzący z obszaru województwa kujawsko-pomorskiego. Spotkanie odbyło się zdalnie na platformie Microsoft Teams i było ostatnim, kończącym bieżący rok pracy sieci. Udział w nim wzięło 17 osób.
Przebieg szkolenia
Uczestników spotkania, w imieniu organizatorów, powitała pani Katarzyna Leśniak, doradczyni metodyczna matematyki dla szkół ponadpodstawowych Toruńskiego Ośrodka Doradztwa Metodycznego i Doskonalenia Nauczycieli. Obecna na spotkaniu była również pani Elżbieta Kwiecińska, koordynatorka sieci, doradczyni metodyczna matematyki dla szkół podstawowych Toruńskiego Ośrodka Doradztwa Metodycznego i Doskonalenia Nauczycieli.
Pani Katarzyna Leśniak przypomniała, jakie są cele sieci i do kogo jest skierowana jej działalność. Poprosiła także obecnych o wypełnienie ankiety ewaluacyjnej w związku z zakończeniem siódmej edycji sieci Nauczyciel matematyki w sieci. Następnie przedstawiła prelegentkę – panią Monikę Wicherek z Biblioteki Pedagogicznej im. gen. bryg. prof. Elżbiety Zawackiej w Toruniu, która przygotowała dla nauczycieli warsztaty, zatytułowane Interaktywne matematyczne escape roomy w Genially.
Pani Monika Wicherek swoje wystąpienie rozpoczęła od przedstawienia planu prezentacji, w której uwzględniła podanie celów szkolenia, zalety wykorzystania escape roomów w edukacji, przybliżenie platformy Genially, a przede wszystkim omówienie najważniejszych etapów tworzenia escape roomów.
Genially to coraz bardziej popularna platforma do tworzenia interaktywnych zasobów, m.in. prezentacji, infografik, gier i innych interaktywnych treści w formie online. Oferuje wiele unikalnych funkcjonalności, dzięki którym możliwe jest tworzenie niezwykle atrakcyjnych materiałów edukacyjnych, informacyjnych i rozrywkowych. Dużą zaletą platformy jest różnorodność oferowanych możliwości, (m.in. osadzanie kodów embed wewnątrz projektu, duża baza darmowych mediów, niebanalne szablony oraz rozbudowane funkcje elementów interaktywnych i animowanych). Podstawowe funkcje programu udostępnione są użytkownikom posiadającym konto bezpłatnie. Platforma nieustannie się rozwija i udoskonala działanie.
Coraz popularniejszą formą korzystania z możliwości Genially jest tworzeniu escape roomów, czyli tzw. pokojów zagadek, dosłownie pokojów ucieczki, dających szansę na wydostanie się dopiero po rozwiązaniu przygotowanych zadań i odnalezieniu klucza czy kodu. Escape roomy zdecydowanie uatrakcyjniają prowadzone lekcje i aktywizują uczniów. Uczniowie korzystając z escape roomów, bądź je tworząc, uczą się przez zabawę, a przy wspólnym projekcie kształcą umiejętności miękkie.
Pani Monika Wicherek wskazała na podstawowe etapy tworzenia escape roomów: przygotowanie wciągającej fabuły, zróżnicowanych zagadek, zaprojektowanie rozwiązania i wymyślenie nagrody. Prowadząca przedstawiła też przykładowy, gotowy szablon, który można dostosować do własnych potrzeb, pamiętając o powyższych zasadach. Ważne jest również zamieszczenie czytelnej i przemyślanej instrukcji.
Następnie prelegentka szczegółowo omówiła tworzenie wirtualnego escape roomu od podstaw, a uczestnicy, zalogowani na swoich kontach na platformie, wykonywali własne projekty. Na początek należało wybrać pustą prezentację, do której uczestnicy dodawali dowolne elementy wizualne (tło, grafikę), a także proponowany tytuł. Następnie nauczyciele rozbudowywali projekt o kolejne slajdy oraz tworzyli między nimi sieć połączeń. W kolejnym kroku uczestnicy dodawali różnego typu zagadki, quizy, instrukcję poruszania się gracza, a także precyzowali cel gry. W końcowym etapie tworzenia escape roomu należało sprawdzić, czy działa on poprawnie. Jest to bardzo istotne, aby przed udostępnieniem escape roomu w sieci, sprawdzić prawidłowość jego działania. W tym celu prosimy wybraną osobę o przetestowanie projektu. Po ostatecznym zatwierdzeniu, udostępniamy pokój zagadek w sieci. W zależności od potrzeb, możemy zaprojektowany escape room cały czas modyfikować i rozwijać.
Następnie pani Monika Wicherek przedstawiła stworzony na potrzeby warsztatów matematyczny escape room zatytułowany Które pierwsze?, dotyczący ćwiczeń z kolejności wykonywania działań. Każdy z uczestników mógł samodzielnie rozwiązać przygotowane zadania i zdobyć kod.
Na zakończenie warsztatów pani Monika Wicherek podzieliła się wiedzą na temat dodatkowych opcji i przydatnych narzędzi w Genially – przybliżyła osadzanie zasobów zewnętrznych w Genially, posługiwanie się latarką lub świecą, hasłowanie slajdów, a także krok po kroku pokazała, jak zabezpieczyć stworzony escape room sejfem z kodem. Zaprezentowała również ciekawe escape roomy związane z nauczaniem matematyki.
Zakończenie spotkania
Pani Elżbieta Kwiecińska podziękowała pani Monice Wicherek za bardzo interesujące, praktyczne wystąpienie, niezmiernie zachęcające do projektowania własnych escape roomów i wykorzystywania ich w trakcie lekcji. Zauważyła, że jest to narzędzie doskonałe do powtórek czy sprawdzania wiedzy.
Następnie poinformowała uczestników o zaświadczeniach, które zostaną przesłane członkom sieci w najbliższym czasie. Przypomniała również o ankiecie ewaluacyjnej, której wyniki pomogą ocenić pracę sieci i przygotować propozycje zajęć w przyszłym roku szkolnym – 2024/2025. Pani Elżbieta Kwiecińska podziękowała doradczyni pani Katarzynie Leśniak oraz wszystkim członkom sieci za aktywny i systematyczny udział w zajęciach. Podkreśliła także udaną współpracę z Biblioteką Pedagogiczną im. gen. bryg. prof. Elżbiety Zawackiej w Toruniu.
Na koniec pani Elżbieta Kwiecińska zaakcentowała wagę dobrostanu nauczycieli matematyki, a w tym kontekście rozwijanie umiejętności radzenia sobie ze stresem i stałe dbanie o swoją kondycję fizyczną i psychiczną. Zaproponowała przesłanie chętnym filmu podejmującego ww. zagadnienie. Żegnając się z uczestnikami doradczynie metodyczne życzyły wszystkim udanego i bezpiecznego wypoczynku. Na stronie prowadzonej przez Toruński Ośrodek Doradztwa Metodycznego i Doskonalenia Nauczycieli znajduje się zakładka E-doradztwo, a w niej kurs Nauczyciel matematyki w sieci z dostępem do materiałów i zasobów zgromadzonych w trakcie kilku lat pracy sieci. Materiały z poprzednich lat pracy sieci znajdują się również na stronie Biblioteki Pedagogicznej w Toruniu.
Książki proponowane dla uczestników sieci współpracy i samokształcenia