Sprawozdanie z czwartego spotkania sieci współpracy i samokształcenia "Nauczyciel matematyki w sieci" 2024
Wprowadzenie
Dnia 7 marca 2024 roku miało miejsce czwarte spotkanie w ramach siódmej edycji sieci współpracy i samokształcenia Nauczyciel matematyki w sieci. Inicjatywa ta jest rezultatem współpracy Toruńskiego Ośrodka Doradztwa Metodycznego i Doskonalenia Nauczycieli oraz Biblioteki Pedagogicznej im. gen. bryg. prof. Elżbiety Zawackiej w Toruniu. W pracę sieci zaangażowani są nauczyciele matematyki reprezentujący różne etapy edukacyjne i pochodzący z obszaru województwa kujawsko-pomorskiego. Spotkanie odbyło się zdalnie na platformie Microsoft Teams. Udział w nim wzięło 11 osób.
Przebieg szkolenia
Uczestników spotkania, w imieniu organizatorów, powitała pani Elżbieta Kwiecińska, koordynatorka sieci, doradczyni metodyczna matematyki dla szkół podstawowych Toruńskiego Ośrodka Doradztwa Metodycznego i Doskonalenia Nauczycieli. Obecna na spotkaniu była również pani Katarzyna Leśniak, doradczyni metodyczna matematyki dla szkół ponadpodstawowych Toruńskiego Ośrodka Doradztwa Metodycznego i Doskonalenia Nauczycieli.
Pani Elżbieta Kwiecińska przypomniała, jakie są cele sieci i do kogo jest skierowana jej działalność. Podzieliła się także materiałami przygotowanymi z okazji zbliżającego się Dnia Liczby Pi (14 marca). Następnie przedstawiła prelegentkę – panią Karolinę Szostak-Lubomską z Kujawsko-Pomorskiego Centrum Edukacji Nauczycieli w Toruniu, która przygotowała dla nauczycieli szkolenie, zatytułowane (D)ocenianie wspierające.
Na początek pani Karolina Szostak-Lubomska zapoznała obecnych z celami oceniania bieżącego według Rozporządzenia MEN z 22 lutego 2019 r., tj. monitorowaniem pracy ucznia oraz przekazywaniem mu informacji o jego osiągnięciach edukacyjnym pomagających w uczeniu się, przede wszystkim poprzez wskazanie, co uczeń robi dobrze, co i jak wymaga poprawy oraz jak powinien się on dalej uczyć.
W powyższym kontekście prelegentka omówiła innowację pedagogiczną (D)ocenianie wspierające, której jest autorką. Celem innowacji było: podnoszenie samooceny uczniów, rozwijanie umiejętności uczenia się i samokształcenia, kształtowanie poczucia odpowiedzialności za proces uczenia się, wspomaganie rozwoju umysłowego ucznia, wskazywanie mu drogi rozwoju, a także rozwijanie kreatywności w rozwiązywaniu problemów oraz rozwijanie umiejętności krytycznego myślenia. Przewidywane osiągnięcia uczniów dotyczyły zrozumienia przez nich, że uczą się dla siebie, nie dla ocen, rozwinięcia się w nich poczucie odpowiedzialności za samodoskonalenie, zdobywania wiedzy. Uczniowie zrozumieją też, jak ważna jest nauka na błędach oraz będą mieli świadomość, że każdy uczy się we własnym tempie.
Następnie p. Karolina Szostak-Lubomska omówiła etapy przygotowania do innowacji metodycznej, polegającej na wprowadzeniu „bezocenozy”. Poszczególne etapy „bezocenozy” to: przygotowanie całorocznych kryteriów sukcesu ucznia (KSU), przygotowanie i rozesłanie listu do rodziców informującego o celach i zamierzeniach nauczyciela, spotkanie z rodzicami (krótkie przedstawienie innowacji, odpowiedzi na pytania), wdrażanie pomysłu. Prelegentka zaprezentowała nauczycielom dokumenty, które stworzyła w związku ze wskazanymi etapami realizacji innowacji.
Prowadząca podkreśliła także, że informacja zwrotna przekazywana uczniom nie powinna występować razem z oceną sumującą (stopniem). Należy rozdzielać ocenę kształtującą od sumującej. Nauczyciel przekazuje uczniom w czasie procesu uczenia się informację zwrotną, a ocenia stopniami na koniec tego procesu. Prowadząca podała też typy informacji zwrotnej wraz z przykładami. Podzieliła się też sposobem na dokonanie samooceny przez ucznia, a mianowicie metodą GOLD (Goal – jaki był Twój cel? Outcome – jaki jest rezultat? Learn – czego się nauczyłeś? Different – co następnym razem zrobisz inaczej?). Mówiła też, w jaki sposób uczyć oceny koleżeńskiej.
Kończąc, p. Karolina Szostak-Lubomska podzieliła się swoimi pozytywnymi odczuciami dotyczącymi niestawiania bieżących ocen w trzech uczonych przez siebie klasach. Zaprezentowała też wyniki ankiet: wśród uczniów oraz wśród rodziców – w większości opowiadającymi się za kontynuacją takiego sposobu oceniania wyników w nauce.
Zakończenie spotkania
Pani Elżbieta Kwiecińska podziękowała pani Karolinie Szostak-Lubomskiej za bardzo interesujące wystąpienie, skutecznie zachęcające do uczenia bez ocen. Koordynatorka sieci zaprosiła również nauczycieli na następne spotkanie, które odbędzie się w maju.
Na stronie prowadzonej przez Toruński Ośrodek Doradztwa Metodycznego i Doskonalenia Nauczycieli znajduje się zakładka E-doradztwo, a w niej kurs Nauczyciel matematyki w sieci z dostępem do materiałów i zasobów zgromadzonych w trakcie kilku lat pracy sieci. Materiały z poprzednich lat pracy sieci znajdują się również na stronie Biblioteki Pedagogicznej w Toruniu.
Książki proponowane dla uczestników sieci współpracy i samokształcenia
Edukacja matematyczna: lista książek (PDF 401 KB)