"Nauczyciel matematyki w sieci" - sprawozdanie z sieci współpracy i samokształcenia 2024/2025
Wprowadzenie
24 września 2024 r. w Toruńskim Ośrodku Doradztwa Metodycznego i Doskonalenia Nauczycieli odbyło się inauguracyjne spotkanie ósmego roku pracy sieci współpracy i samokształcenia Nauczyciel matematyki w sieci. Sieć organizowana jest przez Toruński Ośrodek Doradztwa Metodycznego i Doskonalenia Nauczycieli we współpracy z Biblioteką Pedagogiczną im. gen. bryg. prof. Elżbiety Zawackiej. Sieć tworzą nauczyciele wszystkich poziomów edukacyjnych z całego województwa kujawsko-pomorskiego, którzy wspólnie dążą do rozwijania swoich umiejętności, wymiany doświadczeń oraz odkrywania nowych metod nauczania.
Przebieg spotkania
Spotkanie rozpoczęło się od powitania uczestników przez koordynatorkę sieci, Elżbietę Kwiecińską – doradczynię metodyczną matematyki dla szkół podstawowych z Toruńskiego Ośrodka Doradztwa Metodycznego i Doskonalenia Nauczycieli. W spotkaniu wzięło udział 13 uczestników, którzy zostali poinformowani o zmianie nazwy sieci na W sieci matematyki.
Prowadząca przedstawiła cele pracy sieci, jakimi są m.in. doskonalenie warsztatu pracy nauczycieli, zapewnienie im zorganizowanego wsparcia, możliwość wymiany doświadczeń i dobrych praktyk oraz stworzenie bazy zasobów na platformie Moodle. W ramach działań sieci nauczyciele mogą liczyć na konsultacje metodyczne z ekspertami, ciekawe wykłady oraz bezpłatne warsztaty dostosowane do rzeczywistych potrzeb uczestników. Koordynatorka spotkania zachęciła do aktywnego korzystania z platformy e-learningowej Moodle, gdzie nauczyciele mogą korzystać z udostępnionych tam materiałów. Uczestnicy zostali zaproszeni do dołączenia do grupy na Facebooku o nazwie W sieci matmy, która jest kolejną okazją do wymiany pomysłów i inspiracji. .
Następnie Elżbieta Kwiecińska zaprezentowała harmonogram spotkań na rok szkolny 2024/2025, w którym przewidziano pięć spotkań: we wrześniu i listopadzie 2024 r., a także w styczniu, marcu i kwietniu 2025 r. Wszystkie spotkania odbędą się w wygodnej formule online, co pozwoli na udział z dowolnego miejsca. Ponadto omówiła warunki, które należy spełnić, aby uzyskać zaświadczenie potwierdzające udział w pracy sieci na zakończenie roku.
Wystąpienie Agnieszki Szymczak pt. STEAM-owe lekcje, czyli jak łączyć naukę, technologię, inżynierię, sztukę i matematykę.
W kolejnej części spotkania wystąpiła Agnieszka Szymczak nauczyciel-doradca metodyczny ds. matematyki w szkołach podstawowych z Kujawsko-Pomorskiego Centrum Edukacji Nauczycieli w Toruniu, która wygłosiła wystąpienie pt. STEAM-owe lekcje, czyli jak łączyć naukę, technologię, inżynierię, sztukę i matematykę. Prelegentka przybliżyła uczestnikom pochodzenie terminu STEAM oraz główne cele tej innowacyjnej metody. Podkreśliła, że interdyscyplinarne podejście do nauczania, oparte na praktycznych doświadczeniach i aktywnych metodach pracy, wspiera wszechstronny rozwój uczniów – zarówno w zakresie analitycznego i logicznego myślenia, jak i wyobraźni, kreatywności oraz umiejętności emocjonalno-społecznych.
Prelegentka zwróciła uwagę, że choć to nauczyciel matematyki pełni główną rolę w przygotowaniach do egzaminu ósmoklasisty, to ogromny wkład mają również nauczyciele biologii, geografii, fizyki i chemii. Wskazała także na niezwykle ważne umiejętności "4K" – komunikację, krytyczne myślenie, kreatywność oraz kooperację, które są kluczowe w dzisiejszej edukacji. Opowiedziała również o swoich doświadczeniach z nauczaniem metodą STEAM.
Kolejna część połączona była z aktywnym zaangażowaniem nauczycieli w samodzielne przećwiczenie projektu STEAM. Uczestnicy zostali podzieleni na trzy grupy. Korzystając z materiałów przygotowanych przez prelegentkę, mieli za zadanie stworzyć dwa znaki drogowe oraz pojazd. Ta angażująca praca zespołowa pozwoliła im na zastosowanie wiedzy w praktyce i rozwijanie współpracy. Następnie Elżbieta Kwiecińska przedstawiła kolejny projekt inspirowany metodą STEAM – tym razem uczestnicy mieli przygotować kanapki, dostosowane do zapotrzebowania kalorycznego dzieci, co wymagało łączenia wiedzy z zakresu matematyki, biologii i edukacji zdrowotnej.
W trakcie spotkania nauczyciele mieli okazję zapoznać się z fachowymi publikacjami z zakresu edukacji matematycznej z księgozbioru Biblioteki Pedagogicznej w Toruniu.
Zakończenie spotkania
Na zakończenie spotkania moderatorka spotkania Elżbieta Kwiecińska, wyraziła serdeczne podziękowania wszystkim uczestnikom za ich aktywny udział i zaangażowanie. Zaprosiła uczestników na kolejne spotkanie, które planowane jest w formule online w listopadzie 2024 roku.
Edukacja matematyczna: lista książek dostępnych w Bibliotece Pedagogicznej w Toruniu (PDF 398 KB)
Książki proponowane dla uczestników spotkania