Edukacja w cyfrowej erze: sztuczna inteligencja, media społecznościowe i wpływ algorytmów na dobrostan dzieci i młodzieży - seminarium online
Informacje organizacyjne
Serdecznie zapraszamy do udziału w seminarium online: Edukacja w cyfrowej erze: sztuczna inteligencja, media społecznościowe i wpływ algorytmów na dobrostan dzieci i młodzieży. Wydarzenie odbędzie się na platformie Microsoft Teams 27 listopada 2024 r. (środa), godz. 14:30-17:20.
W czasach dynamicznego rozwoju mediów cyfrowych i sztucznej inteligencji edukacja staje przed wyjątkowymi wyzwaniami. Seminarium to doskonała okazja, aby zgłębić temat krytycznego podejścia do treści online oraz rozwijania odpowiedzialnych nawyków cyfrowych zarówno wśród uczniów, jak i nauczycieli.
Tematyka seminarium wpisuje się w realizację dwóch z podstawowych kierunków polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2024/2025:
pkt 4. Wspieranie rozwoju umiejętności cyfrowych uczniów i nauczycieli, ze szczególnym uwzględnieniem bezpiecznego poruszania się w sieci oraz krytycznej analizy informacji dostępnych w Internecie. Poprawne metodycznie wykorzystywanie przez nauczycieli narzędzi i materiałów dostępnych w sieci [...]
pkt 3. Wspieranie dobrostanu dzieci i młodzieży, ich zdrowia psychicznego.
W związku z powyższym, Biblioteka Pedagogiczna im. gen. bryg. prof. Elżbiety Zawackiej w Toruniu zaprasza do udziału w wydarzeniu, które adresowane jest do nauczycieli, pedagogów różnych typów szkół, a także wszystkich osób zainteresowanych wspomnianą tematyką.
Udział w seminarium jest bezpłatny. Liczba miejsc jest ograniczona, obowiązuje wcześniejsza rejestracja
Program seminarium (PDF, 493 KB)
Informacje dotyczące zaplanowanych wystąpień
Media społecznościowe a dzieci i młodzież - Piotr Szczepańczyk (Kujawsko-Pomorskim Centrum Edukacji Nauczycieli w Bydgoszczy)
Podczas prelekcji wyjaśnione zostaną zagadnienia związane z mediami społecznościowymi, zaprezentowana ich historia oraz rodzaje. W głównej części omówione zostanie wykorzystanie mediów społecznościowych przez młodzież w kontekście przyszłych zawodów, w tym roli twórców cyfrowych, a także zadania nauczycieli w tym zakresie.
Wpływ algorytmów na emocje i rozwój społeczny dzieci i młodzieży - Ewa Domańska (Państwowy Instytut Badawczy NASK)
Algorytmy napędzające internet kształtują nie tylko to, co młodzi ludzie widzą, ale również wpływają na ich emocje i sposób postrzegania siebie. Podczas prezentacji omówione zostanie, w jaki sposób algorytmy mogą oddziaływać na nastroje, samoocenę i rozwój społeczny młodzieży. Zaprezentowana zostanie także rola edukatorów w rozwijaniu krytycznego podejścia do treści online oraz wspieraniu dobrostanu cyfrowego młodych ludzi.
Jak zwiększyć skuteczność personalizacji procesu nauczania dzięki Sztucznej Inteligencji? - Jolanta Serocka-Kondej (Kujawsko-Pomorskie Centrum Edukacji Nauczycieli w Toruniu)
Podczas wykładu nauczyciele dowiedzą się, jak zwiększyć skuteczność personalizacji procesu nauczania dzięki sztucznej inteligencji w obszarze oceniania i udzielania wartościowej informacji zwrotnej. Poznają model chatbota - praktycznego narzędzia ułatwiającego stosowanie elementów oceniania wspierającego.
Przed wykładem należy zarejestrować bezpłatne konto chatGPT.
Informacje na temat prelegentów
Piotr Szczepańczyk (Kujawsko-Pomorskie Centrum Edukacji Nauczycieli w Bydgoszczy)
Nauczyciel konsultant w Kujawsko-Pomorskim Centrum Edukacji Nauczycieli w Bydgoszczy, twórca cyfrowy, youtuber - autor audycji Przy herbacie o oświacie, a także nauczyciel muzyki, basista i aranżer.
Ewa Domańska (Państwowy Instytut Badawczy NASK)
Ekspertka Działu Profilaktyki Cyberzagrożeń w Państwowym Instytucie Badawczym NASK, kieruje Zespołem ds. Ochrony Dzieci i Młodzieży przed Zagrożeniami w Internecie. Specjalizuje się w problematyce nadużywania internetu i urządzeń cyfrowych oraz wpływu mediów społecznościowych na dzieci i młodzież. Od 7 lat prowadzi szkolenia dla uczniów, kadry pedagogicznej, rodziców oraz funkcjonariuszy policji ds. profilaktyki i ds. nieletnich. Jest współautorką materiałów edukacyjnych i popularyzatorskich dotyczących bezpieczeństwa dzieci i młodzieży w cyberprzestrzeni. Koordynuje działania Rady Doradczej Rodziców utworzonej przy NASK w ramach Polskiego Centrum Programu Safer Internet (PCPSI).
Jolanta Serocka-Kondej (Kujawsko-Pomorskie Centrum Edukacji Nauczycieli w Toruniu)
Konsultantka ds. informacji i promocji w KPCEN w Toruniu, innowatorka edukacji z ponad dwudziestoletnim doświadczeniem, trenerka i szkoleniowiec edukacji i biznesu, akredytowany coach ACC ICF (coaching życiowy, biznesowy i kariery), wykładowczyni akademicka Uniwersytetu WSB Merito w Toruniu i Bydgoszczy, autorka kreatywnych projektów rozwojowych dedykowanych różnym grupom wiekowym, zawodowym i społecznym, rzeczniczka konstruktywnego dialogu międzypokoleniowego, ambasadorka SI w dydaktyce. Chętnie podejmuje kolejne zawodowe i osobiste wyzwania. W życiu stawia na odwagę, autentyczność oraz efektywność w działaniu.