Sprawozdanie z drugiego spotkania sieci współpracy i samokształcenia "W sieci matematyki" w roku szkolnym 2024/2025
Wprowadzenie
5 listopada 2024 roku w formule online odbyło się drugie spotkanie ósmego roku pracy sieci współpracy i samokształcenia W sieci matematyki. Współorganizatorami przedsięwzięcia są Toruński Ośrodek Doradztwa Metodycznego i Doskonalenia Nauczycieli oraz Biblioteka Pedagogiczna im. gen. bryg. prof. Elżbiety Zawackiej w Toruniu. Sieć skierowana jest do nauczycieli matematyki z wszystkich poziomów edukacyjnych z województwa kujawsko-pomorskiego. Jej celem jest wspólne rozwijanie kompetencji dydaktycznych, wymiana doświadczeń oraz rozwijanie innowacyjnych metod nauczania.
Przebieg spotkania
Spotkanie rozpoczęło się od powitania uczestników przez koordynatorkę sieci, Elżbietę Kwiecińską, doradczynię metodyczną matematyki dla szkół podstawowych z Toruńskiego Ośrodka Doradztwa Metodycznego i Doskonalenia Nauczycieli. W wydarzeniu uczestniczyło 25 osób. Po powitaniu pani Elżbieta Kwiecińska przekazała głos Katarzynie Leśniak, doradczyni metodycznej matematyki dla szkół ponadpodstawowych z tego samego ośrodka. Pani Leśniak zaprezentowała wykład zatytułowany Zestawy narzędzi edukacyjnych (ZNE) w nauczaniu matematyki.
Wystąpienie Katarzyny Leśniak pt. Zestawy narzędzi edukacyjnych (ZNE) w nauczaniu matematyki.
Prelegentka rozpoczęła swoje wystąpienie od przypomnienia jednego z kierunków realizacji polityki oświatowej państwa na rok szkolny 2024/2025: Wspieranie rozwoju umiejętności cyfrowych uczniów i nauczycieli, ze szczególnym uwzględnieniem bezpiecznego poruszania się w sieci oraz krytycznej analizy informacji dostępnych w Internecie. Poprawne metodycznie wykorzystywanie przez nauczycieli narzędzi i materiałów dostępnych w sieci, w szczególności opartych na sztucznej inteligencji, korzystanie z zasobów Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej. W kontekście tego kierunku pani Katarzyna Leśniak zaprezentowała Zestawy narzędzi edukacyjnych dostępne na ZPE. Zaznaczyła, że materiały te są zróżnicowane, obejmują różne przedmioty i poziomy edukacyjne, a także wspierają interdyscyplinarne podejście do nauczania. Omówiła zasoby z zakresu matematyki dla szkół podstawowych i ponadpodstawowych.
Kolejna część wystąpienia prelegentki skupiła się na szczegółowym omówieniu materiałów dostępnych w Zestawach narzędzi edukacyjnych. Na początek zaprezentowała programy nauczania, które oferują nauczycielom różnorodne metody pracy dydaktycznej, do których nauczyciel dobiera odpowiednie formy pracy, może to być matematyczne stacje dydaktyczne, odwrócona lekcja. Programy te zawierają także wskazówki dotyczące monitorowania i oceniania pracy ucznia oraz roli nauczyciela w realizacji założeń edukacji włączającej.
Następnie prelegentka przybliżyła narzędzia TOC (Theory of Constraints), które mają szerokie zastosowanie w edukacji. Są one używane na wszystkich etapach nauczania i we wszystkich przedmiotach, wspierając rozwój umiejętności takich jak rozwiązywanie konfliktów, logiczne myślenie, analiza związków przyczynowo-skutkowych, planowanie oraz osiąganie celów. Wśród omówionych narzędzi znalazły się: chmura, logiczna gałąź i drzewko ambitnego celu. Narzędzia te można wykorzystać zarówno do przekazywania nowych treści, utrwalania materiału, jak i do pogłębiania wiedzy uczniów.
Kolejną grupą materiałów były poradniki metodyczne i interdyscyplinarne projekty edukacyjne. Każdy projekt zawiera: określone cele, treści kształcenia, formy i metody pracy, instrukcje dla grup, harmonogram działań, kryteria oceny pracy grupowej oraz samooceny ucznia. Dodatkowo projekty wzbogacono o komentarze metodyczne, arkusze monitorowania realizacji zadań grupowych oraz narzędzia ewaluacyjne, co czyni je kompleksowym wsparciem dla nauczycieli.
Ostatnią omówioną grupą były narzędzia pomiaru dydaktycznego oraz ewaluacji kompetencji kluczowych. W tej kategorii znalazły się m.in. testy diagnostyczne do badania poziomu wiedzy i umiejętności, arkusze samooceny oraz oceny koleżeńskiej.
Wystąpienie Michała Szymczaka pt. Modułowe e-podręczniki.
Kolejne wystąpienie, zatytułowane Modułowe e-podręczniki, zaprezentował Michał Szymczak, doradca metodyczny przedmiotów zawodowych z Toruńskiego Ośrodka Doradztwa Metodycznego i Doskonalenia Nauczycieli. Swoje wystąpienie rozpoczął od krótkiego wprowadzenia do historii i działalności Ośrodka Rozwoju Edukacji, instytucji podlegającej Ministerstwu Edukacji Narodowej. Podkreślił jej rolę w realizacji misji wspierania polskiego systemu edukacji oraz propagowania nowoczesnych rozwiązań dydaktycznych. Jednym z takich rozwiązań jest Zintegrowana Platforma Edukacyjna (ZPE), którą prelegent szczegółowo omówił. Wskazał, że ZPE to nowoczesne narzędzie oferujące bezpłatne zasoby edukacyjne i interaktywne funkcje, wspierające zarówno proces nauczania, jak i ucznia się. Zaprezentował kluczowe korzyści korzystania z platformy, takie jak łatwa dostępność materiałów, oszczędność czasu dzięki gotowym scenariuszom i zasobom dydaktycznym, a także możliwość personalizacji nauczania i budowania współpracy między nauczycielami a uczniami.
Następnie Michał Szymczak zaprezentował strukturę modułowych e-podręczników dostępnych na Zintegrowanej Platformie Edukacyjnej. Wyjaśnił, że podręczniki te składają się z tematycznych modułów, które można dowolnie przekształcać i dostosowywać do własnych potrzeb. Podczas prezentacji przedstawił funkcjonalności platformy, takie jak: poruszanie się po interfejsie, wyszukiwanie i przeglądanie materiałów, możliwość drukowania, edytowania i kopiowania zasobów, tworzenie indywidualnych teczek materiałów, udostępnianie zasobów za pomocą kodów, budowanie własnych ścieżek edukacyjnych oraz modułowych podręczników z zadaniami.
Prelegent podkreślił, że takie podejście umożliwia nauczycielom większą elastyczność w przygotowywaniu zajęć, a uczniom oferuje bardziej zindywidualizowany proces nauczania.
Zakończenie spotkania
Na zakończenie spotkania moderatorka, Elżbieta Kwiecińska, podziękowała prelegentom i wszystkim uczestnikom za aktywność i zaangażowanie podczas wydarzenia. Zachęciła również do udziału w kolejnym spotkaniu, które odbędzie się w formule online w styczniu 2025 roku.
Edukacja matematyczna: lista książek dostępnych w Bibliotece Pedagogicznej w Toruniu (PDF 170 KB)
Książki proponowane dla uczestników spotkania