Sprawozdanie z pierwszego w tym roku szkolnym spotkania sieci: „Biblioteka otwarta na zmiany – sieć współpracy i samokształcenia dla nauczycieli bibliotekarzy”
Wprowadzenie
4 grudnia 2024 r. w formule online odbyło się pierwsze w tym roku szkolnym spotkanie sieci: „Biblioteka otwarta na zmiany – sieć współpracy i samokształcenia dla nauczycieli bibliotekarzy”.
Przebieg spotkania
Marcin Żynda – koordynator sieci z ramienia Biblioteki przywitał gości, przedstawił prowadzącą i zapowiedział temat jej wystąpienia: Krytyczna analiza informacji w erze post-faktu.
dr hab. Małgorzata Kowalska-Chrzanowska, prof. UMK z Instytutu Badań Informacji i Komunikacji Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu zaprezentowała uczestnikom spotkania (na które zostały zaproszone także inne osoby, nienależące do sieci) kompendium wiedzy na temat informacji, a także zjawiska dezinformacji i fake newsów. Punktem wyjścia były definicje i typologia, jednak wystąpienie bardzo mocno nawiązywało do praktyki. Prelegentka wyjaśniła, na jakie cechy informacji należy zwracać uwagę, chcąc zweryfikować jej prawdziwość (m.in. aktualność, trafność, przeznaczenie i pochodzenie), wskazała kroki, które należy wykonać by rozpoznać fake newsy i zaprezentowała cechy trolli, które odróżniają ich od zwykłych użytkowników Internetu. Przybliżyła też proces fact-checkingu i polskie projekty, które się nim zajmują (m.in. FakeNews.pl i #FakeHunter). Podkreśliła również rolę edukacji medialnej w kształtowaniu świadomości użytkowników mediów i Internetu.