Współczesne konteksty dzieciństwa - konferencja
Informacje na temat konferencji
Instytut Nauk Pedagogicznych Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu oraz Biblioteka Pedagogiczna im. gen. bryg. prof. Elżbiety Zawackiej w Toruniu serdecznie zapraszają do udziału w konferencji Współczesne konteksty dzieciństwa. Wydarzenie odbędzie się 26 marca 2025 r. (środa), w godzinach 10:00-14:00. Konferencja adresowana jest do studentów, nauczycieli, bibliotekarzy i wszystkich zainteresowanych tą tematyką.
Miejsce spotkania - Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu, Collegium Humanisticum, ul. Władysława Bojarskiego 1 - Sala Audytoryjna AB 112 (piętro I).
Udział jest bezpłatny, liczba miejsc ograniczona.
Informacje dotyczące zaplanowanych wystąpień
Aktywność rysunkowa dziecka a język wizualny nowych mediów. Analiza rysunków dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym - prezentacja badań - dr Bernadeta Ditkowska.
Autorka książki "Rysunek dziecka w wieku od 3 do 12 lat a język wizualny nowych mediów", przedstawi badania koncentrujące się na ostatnim dziesięcioleciu, których celem było określenie zmian w rozwoju twórczości rysunkowej dzieci w wieku od 3 do 12 lat pod wpływem intensywnych zmian kulturowych związanych z dynamicznym rozwojem nowych mediów. Jej autorska metoda oceny rysunków (badaniom poddano 2134 rysunki) opierająca się na podstawie szczegółowej analizy formalno-treściowej, pozwoliła scharakteryzować twórczość rysunkową współczesnego dziecka.
Czytanie pełne wrażeń (o czytaniu wrażeniowym). Sposoby na aktywność literacką dzieci - dr Małgorzata Swędrowska.
Podczas spotkana uczestnicy doświadczą na sobie, czym jest czytanie wrażeniowe oraz znajdą odpowiedź na pytanie, jak potęgować doznania wypływające z kontaktu czytelnika z książką, by miały szansę przekształcić się w postawę czynnego eksploratora dzieł literackich.
Informacje o prelegentach
Dr Bernadeta Didkowska – nauczyciel akademicki w Katedrze Edukacji Wizualnej i Badań nad Sztuką na Wydziale Sztuk Pięknych Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu. W ramach obszaru badawczego ważne są dla niej naukowe podstawy percepcji, w tym przede wszystkim tej związanej z nowym kontekstem kulturowym odwołującym się do tzw. kultury obrazu i nowego rozumieniem sztuki. Jej zainteresowania badawcze koncentrują się na obszarze wiedzy z zakresu psychologii widzenia, teorii formy plastycznej, analizy dzieła sztuki, aktywności plastycznej dzieci i młodzieży, jak również sposobów stymulowania aktywności twórczej. Zainteresowania przekładają się bezpośrednio na sposób prowadzonych wykładów, jak i projektowanie ćwiczeń i warsztatów edukacyjno-artystycznych.
Dr Małgorzata Swędrowska - pracuje w Katedralnej Ogólnokształcącej Szkole Muzycznej I stopnia w Poznaniu oraz współpracuje z Uniwersytetem im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, pisze dla dzieci, publikuje dla dorosłych, upowszechnia literaturę wśród najmłodszych. Dr Małgorzata Swędrowska jest autorką koncepcji czytania wrażeniowego.