Sprawozdanie ze spotkania sieci współpracy i samokształcenia „W sieci matematyki” - 29 kwietnia 2025 r.
Informacje wstępne
29 kwietnia 2025 roku w formule online odbyło się piąte spotkanie w ramach ósmego roku działalności sieci współpracy i samokształcenia „W sieci matematyki”. Współorganizatorami inicjatywy są Toruński Ośrodek Doradztwa Metodycznego i Doskonalenia Nauczycieli oraz Biblioteka Pedagogiczna im. gen. bryg. prof. Elżbiety Zawackiej w Toruniu.
Sieć skierowana jest do nauczycieli matematyki ze wszystkich etapów edukacyjnych w województwie kujawsko-pomorskim. Jej głównym celem jest rozwijanie kompetencji dydaktycznych, wymiana doświadczeń zawodowych oraz popularyzacja nowoczesnych i efektywnych metod nauczania matematyki.
Przebieg spotkania
Spotkanie otworzyła Katarzyna Leśniak – doradczyni metodyczna matematyki dla szkół ponadpodstawowych z Toruńskiego Ośrodka Doradztwa Metodycznego i Doskonalenia Nauczycieli, a zarazem koordynatorka sieci. Przywitała uczestników i przypomniała, że było to ostatnie spotkanie sieci w roku szkolnym 2024/2025. W wydarzeniu wzięło udział 9 nauczycieli matematyki z różnych typów szkół.
W głównej części spotkania Katarzyna Leśniak wygłosiła wykład pt. „Kształcenie myślenia analitycznego”, w którym poruszyła kluczowe zagadnienia związane z rozwijaniem tej kompetencji u uczniów. Prelegentka przedstawiła różne typy myślenia, które powinny być kształtowane w procesie edukacyjnym, m.in. myślenie analityczne, syntetyczne, logiczne, kompetencyjne, przyczynowo-skutkowe, kreatywne oraz abstrakcyjne.
Nawiązała do zapisów podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, która wskazuje na konieczność rozwijania u uczniów takich kompetencji jak kreatywność, innowacyjność, przedsiębiorczość oraz umiejętność logicznego myślenia, argumentowania i wnioskowania. Katarzyna Leśniak uwzględniła także odniesienia do priorytetów polityki oświatowej państwa na rok szkolny 2024/2025, w szczególności punktu 5: kształtowanie myślenia analitycznego poprzez interdyscyplinarne podejście do nauczania przedmiotów przyrodniczych i ścisłych oraz poprzez pogłębianie umiejętności matematycznych w kształceniu ogólnym.
W dalszej części wystąpienia prelegentka omówiła, czym jest myślenie analityczne oraz wskazała, że rozwijanie tej umiejętności przekłada się na zdolność samodzielnego wyszukiwania informacji, analizowania danych, formułowania hipotez i wyciągania trafnych wniosków. Wskazała w jaki sposób rozwijać umiejętności analityczne u uczniów, m.in. poprzez stosowanie: zadań różnego typu, które wymagają wykorzystania rozmaitych strategii rozwiązań, codziennych praktyk analitycznego podejścia do problemów, integrowania treści z różnych dziedzin (zadania interdyscyplinarne) oraz rozwijanie wiedzy matematycznej w kontekście rzeczywistych problemów.
Prelegentka zaprezentowała również Zintegrowaną Platformę Edukacyjną, na której dostępne są przykładowe projekty interdyscyplinarne możliwe do wykorzystania w pracy dydaktycznej. Pokazała także przykłady zadań interdyscyplinarnych zamieszczonych w podręcznikach do matematyki oraz w informatorze o egzaminie ósmoklasisty.
W trakcie spotkania uczestnicy aktywnie brali udział w rozwiązywaniu przykładowych zadań dostępnych online. Dyskusja dotycząca ich rozwiązań pozwoliła nie tylko na ćwiczenie myślenia analitycznego, lecz również na wymianę dobrych praktyk i refleksji nad skutecznością podejmowanych działań dydaktycznych.
Zakończenie spotkania
Na zakończenie koordynatorka Katarzyna Leśniak wskazała uczestnikom przydatne źródła i materiały edukacyjne, przypomniała zasady otrzymywania zaświadczenia o udziale w sieci (udział w co najmniej trzech spotkaniach), a także zachęciła nauczycieli do dalszego uczestnictwa w pracach sieci w kolejnym roku szkolnym.
Edukacja matematyczna: lista książek dostępnych w Bibliotece Pedagogicznej w Toruniu (PDF 152 KB)
Książki proponowane dla uczestników spotkania