Edukacja matematyczna i nowe technologie - drugie spotkanie sieci współpracy i samokształcenia
19 lutego 2016 r. w sali dydaktycznej Biblioteki Pedagogicznej im. gen. bryg. prof. Elżbiety Zawackiej w Toruniu odbyło się drugie, warsztatowe spotkanie sieci współpracy i samokształcenia Edukacja matematyczna i nowe technologie, realizowanej przez Toruński Ośrodek Doradztwa Metodycznego i Doskonalenia Nauczycieli oraz Bibliotekę Pedagogiczną im. gen. bryg. prof. Elżbiety Zawackiej w Toruniu.
W spotkaniu wzięło udział 21 osób. Zgodnie z założeniami sieci byli to nauczyciele matematyki i informatyki wszystkich etapów edukacyjnych zainteresowani stosowaniem nowych technologii w edukacji oraz koordynator i moderatorzy sieci.
Uczestników warsztatów powitała Barbara Szefler, koordynator sieci, doradczyni metodyczna matematyki szkół ponadgimnazjalnych. Przedstawiła osoby odpowiedzialne za utworzenie sieci z ramienia TODMiDN – Ewę Marię Sosnę (doradczynię metodyczną matematyki szkół podstawowych), Grażynę Szabłowicz-Zawadzką (doradczynię metodyczną informatyki) oraz z ramienia Biblioteki, nauczycieli bibliotekarzy: Marzenę Jarocką, Izabellę Milewską-Wartę, Joannę Wosik. W dalszej części zaprezentowała harmonogram 3-godzinnego spotkania oraz przybliżyła nowym członkom sieci zasady jej pracy oraz wyjaśniła sprawy organizacyjne.
Następnie rozpoczęły się warsztaty Wykorzystanie platformy Moodle w edukacji, które przygotowały Marzena Jarocka i Izabella Milewska-Warta, pracujące w Wydziale Informacyjno-Bibliograficznym Biblioteki Pedagogicznej w Toruniu.
W pierwszej części zajęć Izabella Milewska-Warta scharakteryzowała pokrótce metodę nauczania zdalnego, podkreślając zalety nowoczesnych technologii – które dają nam możliwość kształcenia się w dogodnym czasie, miejscu, w indywidualnie ustalanym tempie pracy. Jednak, aby efektywnie korzystać z nauczania zdalnego, należy pamiętać o ciągłym dyscyplinowaniu się w pracy, motywowaniu się do ukończenia danego szkolenia czy kursu, właściwym gospodarowaniu czasem. Odmienna jest też rola prowadzącego nauczanie zdalne – bardziej przewodnika, moderatora pracy, stymulującego uczestnika emocjonalnie i wspomagającego technicznie niż mistrza. Prelegentka przybliżyła też ideę lekcji odwróconej, której stosowanie znacznie ułatwia indywidualizację nauczania i zwiększa zaangażowanie uczniów.
Obecnie najpopularniejszą bezpłatną platformą e-learnigową, umożliwiającą prowadzenie nauczania zdalnego jest działająca na podstawie open source platforma Moodle. Wiele uczelni wyższych, a także bibliotek wykorzystuje ww. platformę do prowadzenia własnych kursów e-learningowych, również dotyczących matematyki, informatyki, technologii informacyjno-komunikacyjnych. Istnieje możliwość skorzystania z oferty założenia własnej platformy e-learningowej Moodle za pomocą formularza na stronie Stowarzyszenia Gnomio.
Zasadnicza część zajęć została poprowadzona w formie warsztatu przez Marzenę Jarocką i była poświęcona utworzeniu przez uczestników własnego, przykładowego kursu e-learningowego. W tym celu członkowie sieci zalogowali się na utworzone dla nich, specjalne konta na platformie Moodle Biblioteki Pedagogicznej w Toruniu. Każdy z obecnych otrzymał na platformie uprawnienia nauczyciela, co umożliwiło zarówno utworzenie kursu, jak i dodawanie składowych. Następnie przećwiczono przesyłanie plików z dysku komputera na platformę, tworzenie forum dyskusyjnego i tablicy ogłoszeń (z uwzględnieniem różnic w stosowaniu tych form komunikacji), tworzenie modułu tematycznego kursu, zamieszczanie plików w module, a także wstawianie etykiety i linku do strony WWW. Ważną częścią zajęć było zaprojektowanie rozbudowanej lekcji z wieloma przejściami i pytaniami, sprawdzającymi nabytą przez ucznia wiedzę.
Następnie uczestnicy zostali zaproszeni na kilkuminutową przerwę, w czasie której mogli poznać się bliżej, wymienić opinie, a także zapoznać się z przygotowaną dla nich ofertą Biblioteki Pedagogicznej w Toruniu. Wyboru książek i czasopism związanych z szeroko pojętym nauczaniem zdalnym dokonała Joanna Wosik, nauczyciel bibliotekarz Biblioteki Pedagogicznej w Toruniu. Lista przygotowanych pozycji zostanie dodatkowo zamieszczona na stronie sieci Edukacja matematyczna i nowe technologie.
Po przerwie zajęcia były kontynuowane na platformie Moodle – uczestnicy tworzyli testy, wykorzystując do tego celu pytania typu: wielokrotny wybór, dopasuj odpowiedź, prawda/fałsz, numeryczne czy formułę krótkiej odpowiedzi. Ostatnim, istotnym elementem zajęć było pokazanie przez prowadzącą i wspólne przećwiczenie zmiany położenia poszczególnych składowych kursu.
Koordynator sieci, Barbara Szefler podziękowała Marzenie Jarockiej i Izabelli Milewskiej-Warcie za przeprowadzone zajęcia i praktyczne przybliżenie funkcjonowania platformy Moodle. Następnie zachęciła uczestników nieposiadających kont na platformie Moodle Toruńskiego Ośrodka Doradztwa Metodycznego i Doskonalenia Nauczycieli do rejestracji i zapoznania się z zamieszczonymi materiałami i składowymi przeznaczonymi dla członków sieci. W ramach „pracy domowej” poprosiła uczestników o zabranie głosu na forum dyskusyjnym sieci oraz przesłanie na platformę Moodle materiałów dydaktycznych wykorzystywanych we własnej pracy zawodowej. Pani Szefler zaznaczyła, że materiały powinny być autorskie, bądź takie, co do których przesyłający dysponują prawami autorskimi. Koordynatorka sieci, Barbara Szefler poinformowała, że informacje o terminie i tematyce kolejnego spotkania są już zamieszczone na stronie sieci, ale zostaną też dodatkowo przekazane za pomocą poczty elektronicznej. Kończąc podziękowała uczestnikom za przybycie na spotkanie i zaprosiła na dodatkowe spotkanie w marcu.
Książki prezentowane na spotkaniu