Edukacja matematyczna i nowe technologie - trzecie spotkanie sieci współpracy i samokształcenia
11 marca 2016 r. w sali dydaktycznej Biblioteki Pedagogicznej im. gen. bryg. prof. Elżbiety Zawackiej w Toruniu odbyło się kolejne, trzecie już spotkanie sieci współpracy i samokształcenia Edukacja matematyczna i nowe technologie. Sieć została zaplanowana i jest realizowana przez Toruński Ośrodek Doradztwa Metodycznego i Doskonalenia Nauczycieli oraz Bibliotekę Pedagogiczną im. gen. bryg. prof. Elżbiety Zawackiej w Toruniu. W spotkaniu wzięło udział 18 osób – koordynator, moderatorzy oraz nauczyciele matematyki i informatyki wszystkich etapów edukacyjnych.
Uczestników spotkania powitała pani Barbara Szefler, koordynator sieci, doradczyni metodyczna matematyki szkół ponadgimnazjalnych. W skrócie przedstawiła sprawy organizacyjne – terminy kolejnych zajęć, ich tematykę, prelegentów, a także omówiła dotychczasowe wyniki pracy w ramach prowadzonej sieci. Następnie przedstawiła i oddała głos prowadzącej zajęcia – p. Grażynie Szabłowicz-Zawadzkiej, doradczyni metodycznej informatyki Toruńskiego Ośrodka Doradztwa Metodycznego i Doskonalenia Nauczycieli. Prelegentka przygotowała wykład i warsztaty pod wspólnym tytułem Zachmurzona edukacja, poświęcone wykorzystaniu chmury komputerowej w edukacji oraz bezpieczeństwu w sieci.
Na początku zajęć pani Grażyna Szabłowicz-Zawadzka zachęciła do korzystania z usług w chmurze, podkreślając efektywność i niskie koszty takiej pracy oraz fakt, że umożliwia ona współpracę wielu osób jednocześnie (praca synchroniczna). Dodatkowymi atutami pracy w chmurze są: dostęp do zgromadzonych zasobów z różnych urządzeń i bezpieczeństwo danych. Prowadząca wyjaśniła obrazowo różnice i możliwości pracy w chmurze prywatnej i publicznej. Zaprezentowała dysk sieciowy GoogleDrive, oferujący bezpłatny pakiet biurowy (GoogleDocs), umożliwiający m.in. tworzenie dokumentu tekstowego, arkusza kalkulacyjnego, prezentacji, formularza ankiety oraz dającego możliwość udostępniania innym osobom dokumentów wraz z prawem do edycji. Pokazała funkcjonalności kalendarza internetowego dostępnego na GoogleDrive (m.in. z usługą wysyłania sms-ów z powiadomieniami o nadchodzących wydarzeniach i możliwością współdzielenia kalendarza). Omówiła również Google Apps i możliwości zastosowania tej aplikacji przez nauczycieli w szkole. Prelegentka zwróciła obecnym uwagę na przykładowe, bezpłatne aplikacje online takie jak ToonDoo (narzędzie do tworzenia komiksów) czy LearningApps (aplikacja do przygotowywania interaktywnych ćwiczeń). Prowadząca przyznała, że istnieją też wady pracy w chmurze, dla przykładu ograniczone możliwości pakietu biurowego w porównaniu z Microsoft Office, ryzyko wystąpienia awarii sieci i braku dostępu do internetu, ryzyko zmiany zasad oferowanej usługi czy pracy na niedostatecznie zabezpieczonym komputerze.
Bezpieczeństwu danych w sieci pani Grażyna Szabłowicz-Zawadzka poświęciła dużą część wykładu, podpowiadając, w jaki sposób stworzyć silne hasło i jak powinna wyglądać szkolna polityka bezpieczeństwa. Scharakteryzowała także zjawiska: cyberprzemocy, cyberbullyingu, sekstingu, groomingu, stalkingu. Podała wybrane statystyki dotyczące korzystania z internetu przez dzieci i młodzież oraz podkreśliła w tym kontekście rolę rodziców. Wskazała też interesujące, godne polecenia strony internetowe związane z bezpieczeństwem dzieci i młodzieży w sieci.
Następnie uczestnicy zostali tradycyjnie zaproszeni na kilkuminutową przerwę, w czasie której mogli swobodnie porozmawiać, a także zapoznać się z przygotowaną dla nich ofertą Biblioteki Pedagogicznej w Toruniu. Wyboru książek i czasopism związanych ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi uczniów dokonała Joanna Wosik, nauczyciel bibliotekarz Biblioteki Pedagogicznej w Toruniu. Lista przygotowanych pozycji została zaprezentowana poniżej, a także zamieszczona na stronie sieci Edukacja matematyczna i nowe technologie.
Po przerwie uczestnicy mogli wziąć udział w warsztatach dotyczących praktycznego korzystania z usług w chmurze. Pani Grażyna Szabłowicz-Zawadzka przydzieliła członkom sieci konta na Gmailu, a także udostępniła materiały z zadaniami, prezentację omawianą podczas części wykładowej, infografikę o dozwolonym użytku materiałów w edukacji zgodnie z prawem autorskim oraz poradnik dotyczący ochrony danych osobowych. Członkowie sieci utworzyli na dyskach sieciowych dokumenty tekstowe oraz arkusze kalkulacyjne, które następnie udostępnili sobie za pomocą e-maila. Następnie pracowali w sposób synchroniczny na jednym wybranym dokumencie. W kolejnym etapie nauczyciele przystąpili do tworzenia prezentacji, jej udostępniania innym i wspólnej pracy na tym dokumencie. Dodatkową pomoc uczestnikom oferowały w trakcie ćwiczeń panie doradczynie Barbara Szefler i Ewa Maria Sosna. Następnym zadaniem było utworzenie za pomocą formularza Google kwestionariusza ankiety z wykorzystaniem różnego rodzaju pytań. Podsumowaniem dla tego zadania stało się sprawdzenie odpowiedzi respondentów w formie arkusza kalkulacyjnego oraz graficzna prezentacja wyników w postaci wykresów. Na zakończenie zajęć uczestnicy mogli też przećwiczyć wybrane elementy z warsztatów we własnym zakresie.
Koordynator sieci, Barbara Szefler podziękowała pani Grażynie Szabłowicz-Zawadzkiej za szczegółowe, poparte przykładami, wyjaśnienie charakteru pracy w chmurze. Zachęciła członków sieci do systematycznego zapoznawania się z materiałami i składowymi zamieszczanymi na platformie Moodle Toruńskiego Ośrodka Doradztwa Metodycznego i Doskonalenia Nauczycieli oraz do dzielenia się pomysłami dydaktycznymi i zabierania głosu na forum sieci. Kończąc, podziękowała obecnym na spotkaniu nauczycielom i zaprosiła wszystkich na kolejne spotkanie w kwietniu.
Książki prezentowane na spotkaniu