Edukacja matematyczna i nowe technologie sieć współpracy i samokształcenia – drugie spotkanie drugiego roku pracy
12 stycznia 2017 r. w sali dydaktycznej Biblioteki Pedagogicznej im. gen. bryg. prof. Elżbiety Zawackiej w Toruniu odbyło się drugie, warsztatowe spotkanie kolejnego roku pracy sieci współpracy i samokształcenia Edukacja matematyczna i nowe technologie. Wymieniona sieć jest realizowana przez Toruński Ośrodek Doradztwa Metodycznego i Doskonalenia Nauczycieli oraz Bibliotekę Pedagogiczną im. gen. bryg. prof. Elżbiety Zawackiej w Toruniu. W spotkaniu wzięło udział 14 osób. Zgodnie z założeniami sieci byli to nauczyciele matematyki i informatyki wszystkich etapów edukacyjnych zainteresowani stosowaniem nowych technologii w edukacji oraz koordynator i moderatorzy sieci.
Uczestników spotkania powitała Barbara Szefler, koordynatorka sieci, doradczyni metodyczna matematyki szkół ponadgimnazjalnych. W związku z dołączeniem do sieci kilku nowych osób, Barbara Szefler przedstawiła osoby odpowiedzialne za utworzenie sieci z ramienia TODMiDN – Grażynę Szabłowicz-Zawadzką (doradczynię metodyczną informatyki) i Ewę Marię Sosnę (doradczynię metodyczną matematyki szkół podstawowych), oraz z ramienia Biblioteki, nauczycieli bibliotekarzy: Marzenę Jarocką, Izabellę Milewską-Wartę i Joannę Wosik, poprosiła także o przedstawienie się wszystkich obecnych na spotkaniu, ze szczególnym uwzględnieniem miejsca pracy. Kolejnym krokiem było omówienie przez Barbarę Szefler harmonogramu 3-godzinnego spotkania i przybliżenie nowym członkom sieci zasad jej pracy. Dodatkowo koordynatorka zaprezentowała uczestnikom nieposiadającym kont na platformie Moodle Toruńskiego Ośrodka Doradztwa Metodycznego i Doskonalenia Nauczycieli proces rejestracji oraz zamieszczone tam już materiały i składowe kursu przeznaczone dla członków sieci.
W dalszej części spotkania odbyły się warsztaty E-podręczniki – nauka online. Multimedialne materiały wspomagające pracę nauczyciela i ucznia, które przygotowały Marzena Jarocka i Izabella Milewska-Warta, pracujące w Wydziale Informacyjno-Bibliograficznym Biblioteki Pedagogicznej w Toruniu.
W pierwszej części zajęć Izabella Milewska-Warta przybliżyła uczestnikom spotkania projekt e-podręczniki.pl, w ramach którego powstała platforma zawierająca otwarte materiały edukacyjne dla uczniów i nauczycieli. Treści znajdujące się w e-podręcznikach są zgodne z podstawą programową, a większość z nich jest udostępniona na wolnych licencjach. Twórcami e-podręczników są Ośrodek Rozwoju Edukacji wspólnie z partnerami merytorycznymi podzielonymi na cztery grupy: edukacja wczesnoszkolna – Grupa Edukacyjna S.A., przedmioty humanistyczne – Uniwersytet Wrocławski, przedmioty przyrodnicze – Uniwersytet Przyrodniczy we Wrocławiu, matematyka i przedmioty informatyczne – Politechnika Łódzka. Prelegentka omówiła zawartość e-podręczników, na które składa się ok. 13 tysięcy obiektów interaktywnych, 4 tysiące filmów, 25 tysięcy ilustracji, 1700 pozalekcyjnych zasobów dodatkowych, takich jak: scenariusze lekcji, wirtualne wycieczki, testy i sprawdziany. W dalszej części prezentacji Izabella Milewska-Warta przedstawiła strategię rozwoju platformy e-podreczniki.pl do marca 2018 roku. Strategia ta zakłada m.in. opracowanie abstraktów w języku angielskim, opracowanie materiałów do muzyki, plastyki, wiedzy antycznej i języka łacińskiego. Na zakończenie części wykładowej prowadząca zaprezentowała stronę, na której prowadzone są zapisy na kolejne edycje bezpłatnego kursu e-learningowego Wykorzystanie e-podręczników i e-zasobów w nauczaniu i w uczeniu się.
Warsztatową część zajęć poświęconą e-podręcznikom poprowadziła Marzena Jarocka. Uczestnicy spotkania zarejestrowali się na platformie e-podreczniki.pl oraz zapoznali się z zakładkami i funkcjonalnościami strony. Prowadząca zaprezentowała wybrany e-podręcznik do nauki matematyki i omówiła możliwość pobrania go na dysk komputera w postaci pliku .pdf, wydrukowania w formie tradycyjnej oraz pobrania kodu QR na urządzenie mobilne. Kolejnym punktem warsztatów było przeglądanie zawartości wybranego e-podręcznika za pomocą interaktywnego spisu treści oraz prezentacja i realizacja wspólnie z uczestnikami różnego rodzaju zadań zamieszczonych w jego treści. W dalszej części zajęć uczestnicy przećwiczyli przydatną funkcjonalność, czyli tworzenie zakładek i notatek z wybranego fragmentu e-podręcznika oraz zapoznali się z zawartością swojego konta na platformie. Na zakończenie części warsztatowej prelegentka zaprezentowała uczestnikom zalety zakładki Zasoby, w której nauczyciele wyszukiwali treści i e-zasoby w postaci dodatkowych multimediów.
Kolejnym punktem spotkania były zajęcia pt. Wykorzystanie mediów społecznościowych w edukacji, które poprowadziła koordynatorka sieci Barbara Szefler. W części wykładowej prowadząca podała definicję mediów społecznościowych, do których zaliczyła serwisy społecznościowe, kontentowe, typu wiki, informacyjne oraz blogi, mikroblogi, platformy e-learningowe, fora dyskusyjne i czaty. Prelegentka omówiła, jakie media społecznościowe są najczęściej wykorzystywane na świecie i w Polsce oraz zaprezentowała wyniki badań prezentujące Co dzieje się w ciągu jednej minuty w Internecie? ze szczególnym uwzględnieniem mediów społecznościowych.
Następnie Barbara Szefler przybliżyła zebranym wyniki badań firmy Librus, które dotyczyły wykorzystania komputera i mediów społecznościowych przez nauczycieli zarówno w pracy, jak i życiu prywatnym. Zwróciła również uwagę na zagrożenia płynące z bezrefleksyjnego korzystania z internetu m.in. cyberprzemoc, uzależnienie od komputera, niekorzystny wpływ na rozwój społeczny spowodowany zaniedbywaniem kontaktów w realnym życiu. W nawiązaniu do powyższego Barbara Szefler zaprezentowała stronę internetową Dziecko w sieci, prowadzoną przez Fundację Dajemy Dzieciom Siłę, gdzie znajdują się krótkie filmy animowane z morałem o zagrożeniach w sieci dla dzieci i młodzieży.
W dalszej części wykładu prelegentka omówiła: serwisy społecznościowe z podziałem na towarzyskie i zawodowe; serwisy kontentowe, które służą do umieszczania i udostępniania różnego rodzaju plików, np. filmów, grafiki, muzyki, prezentacji multimedialnych, treści encyklopedycznych; blogi wraz z podziałem na blogi tekstowe, fotoblogi, wideoblogi, audioblogi, mikroblogi; WebQuest, który jest metodą projektu zorientowaną na uczniowskie badanie wykorzystujące instrukcję umieszczoną na stronie internetowej; Wiki, czyli strony WWW, które można oglądać oraz tworzyć, edytować i zmieniać za pomocą przeglądarki internetowej; platformy e-learningowe, które umożliwiają współpracę i komunikację na poziomie nauczyciel-uczeń, nauczyciel-nauczyciel, uczeń-uczeń i wyposażone są m.in. w fora dyskusyjne, czaty, pocztę elektroniczną; aplikacje Google przydatne w pracy nauczyciela m.in. Gmail, Google Docs, Google Calendar, Google Maps, Google Earth, Google Art, Books, Scholar. Kolejnym punktem wykładu były otwarte zasoby edukacyjne, do których należą powszechnie dostępne i darmowe materiały edukacyjne w formie cyfrowej, np. scenariusze lekcji, podręczniki, testy, symulacje. Na zakończenie części wykładowej prowadząca przedstawiła gry edukacyjne i wskazała na ich ogromną przydatność w nauczaniu.
Następnie uczestnicy zostali zaproszeni na kilkuminutową przerwę, w czasie której mogli poznać się bliżej, wymienić opinie, a także zapoznać się z przygotowaną dla nich ofertą Biblioteki Pedagogicznej w Toruniu. Wyboru książek i czasopism związanych z edukacją matematyczną, ze szczególnym uwzględnieniem gier i zabaw w nauczaniu matematyki dokonała Joanna Wosik, nauczyciel bibliotekarz Biblioteki Pedagogicznej w Toruniu.
Po przerwie rozpoczęła się część warsztatowa zajęć Wykorzystanie mediów społecznościowych w edukacji, podczas której uczestnicy rozpoczęli pracę w serwisie YouTube, w którym, za pomocą zakładki Menedżer filmów, utworzyli Playlisty z wyszukanych w portalu filmów i wideoklipów. Następnie prelegentka zademonstrowała przesyłanie filmu i zdjęć z dysku komputera do serwisu YouTube. Ostatnim elementem zajęć było utworzenie filmu z efektami przejścia z przesłanych wcześniej zdjęć w serwisie YouTube.
Na zakończenie koordynatorka sieci, Barbara Szefler poinformowała uczestników o kolejnym spotkaniu sieci, które zaplanowano 2 marca 2017 roku. Będzie ono poświęcone bezpłatnej platformie do tworzenia i przeprowadzania interaktywnych quizów Kahoot! oraz wykorzystaniu metody Montessori w nauczaniu matematyki.
Informacje o terminie i tematyce kolejnego spotkania zostaną przypomniane za pomocą poczty elektronicznej, a także opublikowane na stronach internetowych TODMiDN i Biblioteki Pedagogicznej w Toruniu.
Książki prezentowane na spotkaniu