Nauczyciel matematyki w sieci – sprawozdanie z drugiego spotkania drugiego roku pracy sieci współpracy i samokształcenia
4 lutego 2019 r. w sali konferencyjnej Biblioteki Pedagogicznej im. gen. bryg. prof. Elżbiety Zawackiej w Toruniu odbyło się drugie, warsztatowe spotkanie kolejnego roku pracy sieci współpracy i samokształcenia Nauczyciel matematyki w sieci. Wymieniona sieć jest realizowana przez Toruński Ośrodek Doradztwa Metodycznego i Doskonalenia Nauczycieli oraz Bibliotekę Pedagogiczną im. gen. bryg. prof. Elżbiety Zawackiej w Toruniu.
Uczestników spotkania, w imieniu organizatorów, powitała pani Elżbieta Kwiecińska, doradczyni metodyczna matematyki szkół podstawowych Toruńskiego Ośrodka Doradztwa Metodycznego i Doskonalenia Nauczycieli i jednocześnie koordynator sieci Nauczyciel matematyki w sieci. W spotkaniu wzięły udział 24 osoby. Zgodnie z założeniami sieci byli to nauczyciele matematyki wszystkich etapów edukacyjnych, koordynator oraz moderatorzy sieci.
Koordynator sieci przedstawiła plan bieżącego spotkania, a następnie oddała głos prowadzącej warsztaty p. Agnieszce Przybyszewskiej, pełniącej funkcję wicedyrektora oraz konsultantki ds. matematyki Kujawsko-Pomorskiego Centrum Edukacji Nauczycieli w Toruniu. Pani Agnieszka Przybyszewska wystąpiła w roli eksperta i poprowadziła część warsztatową spotkania zatytułowaną Jak nauczyciele matematyki mogą wykorzystać gry multimedialne i urządzenia cyfrowe do rozwiązywania problemów? Prowadząca na początku zajęć zaproponowała nauczycielom grę matematyczną, która polegała na stworzeniu największej parzystej liczby czterocyfrowej z wylosowanych za pomocą dziesięciościennej kostki cyfr. Wyjaśniła, w jaki sposób prezentować uczniom zasady gier tak, żeby stały się dla nich zrozumiałe i łatwe do zapamiętania.
Kolejnym etapem spotkania była prezentacja gry Scottie Go! Jest to gra edukacyjna z interaktywnym kursem programowania dla dzieci. Łączy w sobie kartonowe klocki (puzzle) służące do pisania programów z nową technologią. Uczestnicy gry wraz z dobrym kosmitą Scottiem wędrują po kontynentach i rozwiązują kolejne zadania algorytmiczne o różnym stopniu trudności. Utworzone sekwencje z puzzli uczestnicy skanują za pomocą smartfonów, tabletów czy komputerów stacjonarnych, wyposażonych w kamerę na systemach Android, Windows, iOS. Gracze naukę zaczynają od podstawowych sekwencji takich jak kroki, obroty czy chodzenie wstecz. W kolejnych poziomach przechodzą do przenoszenia przedmiotów, wprowadzają pętle, warunki itp. Dzieci podczas gry uczą się podstaw programowania, doskonalą umiejętności analitycznego i logicznego myślenia, oraz samodzielnego rozwiązywania skomplikowanych problemów. Ponadto ćwiczą dodawanie, odejmowanie, składanie liczb z cyfr, pisanie algorytmów oraz sterowanie różnymi postaciami na scenie. Gra Scottie Go! dostępna jest w dwóch wersjach – edukacyjnej i domowej. Gra w wersji edukacyjnej zapewnia dostęp do bazy materiałów metodycznych, plansz z zadaniami, które mogą posłużyć do opracowania kart pracy lub wyświetlania na ekranie podczas zajęć oraz konta "Nauczyciela", które zawiera rozwiązania zadań.
Nauczyciele podczas warsztatów zostali podzieleni na pięć czteroosobowych grup. Następnie pani Agnieszka Przybyszewska poprosiła obecnych o wcielenie się w rolę uczniów i rozegranie partii gry. W kolejnym kroku uczestnicy zapoznali się z możliwościami konta nauczycielskiego oferowanego w grze Scottie Go! Prowadząca na zakończenie zajęć zaproponowała nauczycielom ponowne rozegranie gry matematycznej przeprowadzonej na początku warsztatów. Tym razem nauczyciele mieli utworzyć najmniejszą nieparzystą liczbę czterocyfrową z wylosowanych za pomocą kostki cyfr – zabawa dostarczyła wielu pozytywnych emocji.
Na zakończenie koordynatorka sieci, Elżbieta Kwiecińska poinformowała uczestników o kolejnym spotkaniu sieci, które zaplanowano na 18 marca 2019 roku. Szczegółowe informacje o terminie i tematyce trzeciego spotkania zostaną przypomniane za pomocą poczty elektronicznej, a także opublikowane na stronach internetowych TODMiDN i Biblioteki Pedagogicznej w Toruniu.
Podczas spotkania członkowie sieci tradycyjnie mogli zapoznać się z przygotowaną dla nich literaturą, dostępną w księgozbiorze Biblioteki Pedagogicznej w Toruniu. Wyboru książek i czasopism związanych z edukacją matematyczną i egzaminem ósmoklasisty dokonała pani Joanna Wosik, nauczyciel bibliotekarz Biblioteki Pedagogicznej w Toruniu. Lista przygotowanych pozycji została zamieszczona na platformie Moodle TODMiDN i Biblioteki Pedagogicznej w Toruniu.
Książki prezentowane na spotkaniu