Nauczyciel matematyki w sieci – drugie spotkanie sieci współpracy i samokształcenia
29 stycznia 2018 r. w sali dydaktycznej Biblioteki Pedagogicznej im. gen. bryg. prof. Elżbiety Zawackiej w Toruniu odbyło się kolejne, drugie spotkanie sieci Nauczyciel matematyki w sieci. Było to kolejne spotkanie sieci współorganizowanej przez Toruński Ośrodek Doradztwa Metodycznego i Doskonalenia Nauczycieli oraz Bibliotekę Pedagogiczną im. gen. bryg. prof. Elżbiety Zawackiej w Toruniu, a przeznaczonej dla nauczycieli matematyki wszystkich etapów edukacyjnych. Sieć jest kontynuacją sieci współpracy i samokształcenia Edukacja matematyczna i nowe technologie prowadzonej w latach 2015-2017.
W spotkaniu wzięło udział 21 osób – moderator, koordynatorzy oraz członkowie sieci. Uczestników spotkania, w imieniu organizatorów, powitała pani Barbara Szefler, doradczyni metodyczna matematyki szkół ponadgimnazjalnych i jednocześnie moderator sieci Nauczyciel matematyki w sieci. Następnie przedstawiła koordynatora sieci z ramienia TODMiDN – panią Ewę Marię Sosnę (doradczynię metodyczną matematyki szkół podstawowych) oraz wymieniła koordynatorów z ramienia Biblioteki Pedagogicznej w Toruniu, nauczycieli bibliotekarzy: Marzenę Jarocką, Izabellę Milewską-Wartę i Joannę Wosik.
Kolejnym punktem spotkania było podpisanie przez nowych uczestników deklaracji uczestnictwa w pracach sieci oraz zgody na zamieszczanie zdjęć ze spotkań na stronach internetowych TODMiDN i Biblioteki Pedagogicznej w Toruniu. Pani Barbara Szefler zaprezentowała materiały opublikowane na platformie Moodle TODMiDN z wcześniejszych spotkań sieci.
Następnie rozpoczęła się zasadnicza część zajęć poświęcona Analizie zmian w podstawie programowej z matematyki wprowadzonych zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 roku w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej.
Uczestnicy zajęć otrzymali tekst nowej podstawy programowej z matematyki oraz poprzedniej obowiązującej przed 2017 rokiem. Następnie nauczyciele zostali poproszeni o zaznaczenie zmienionych lub usuniętych fragmentów w treściach nauczania w klasach IV-VI, które obowiązują od 2017 roku. W dalszej części spotkania pani Barbara Szefler porównała obie podstawy programowe nauczania matematyki i drobiazgowo przeanalizowała wprowadzone zmiany. Wskazała również na prawdopodobne efekty, jakie zostaną osiągnięte przez uczniów w procesie nauczania matematycznego na skutek wprowadzonych zmian.
Kolejnym punktem zajęć była analiza nowej podstawy programowej z matematyki dla klas VII-VIII oraz projektu nowej podstawy programowej dla liceów z uwzględnieniem poziomu podstawowego i rozszerzonego. Pani Barbara Szefler omówiła projekt nowej podstawy programowej dla szkół ponadpodstawowych, który obowiązywać będzie od roku szkolnego 2019/2020. Prelegentka wskazała, że znaczna część materiału została przełożona z gimnazjum do liceum m.in. potęgi o wykładnikach niedodatnich, wyłączanie poza nawias jednomianu z sumy algebraicznej, równania pierwszego stopnia z jedną niewiadomą sprzeczne i tożsamościowe, układy dwóch równań liniowych z dwiema niewiadomymi, elementy geometrii okręgu, w tym wielokąty wpisane w okrąg i opisane na okręgu, zastosowania twierdzenia Pitagorasa do obliczeń w geometrii okręgu, długość łuku i pole wycinka kołowego, podobieństwo trójkątów, konstrukcje geometryczne, bryły obrotowe: walec, stożek, kula, obliczanie objętości i pola powierzchni walca, stożka i kuli, funkcje, proporcjonalność prosta i odwrotna.
Kolejnym punktem spotkania była dyskusja, podczas której wybrzmiały obawy nauczycieli, dotyczące przypuszczeń, że uczniowie zgodnie z nową podstawą programową, kończąc szkołę podstawową opanują mniej treści nauczania z matematyki, niż było to wcześniej przewidziane dla uczniów kończących gimnazjum. Podniesiono również problem związany ze znacznym rozbudowaniem treści nauczania z matematyki w szkole średniej. Podczas dyskusji nauczyciele wymienili się wiedzą na temat nowych podręczników do nauki matematyki, które stosują w swojej pracy zawodowej.
Podczas spotkania członkowie sieci mieli okazję przejrzeć pozycje z księgozbioru Biblioteki Pedagogicznej w Toruniu, związane z nauczaniem matematyki. Wyboru książek dokonała pani Marzena Jarocka, nauczyciel bibliotekarz Biblioteki Pedagogicznej w Toruniu. Lista przygotowanych pozycji została zaprezentowana poniżej, a także zamieszczona na platformie Moodle TODMiDN w zasobie Nauczyciel matematyki w sieci.
Kończąc drugie spotkanie sieci pani Barbara Szefler zaprosiła uczestników na spotkanie sieci Nauczyciel matematyki w sieci przewidziane na 19 marca 2018 r. Spotkanie poświęcone będzie dyskalkulii i błędom na matematyce. Dodatkowo informacje o terminie i tematyce kolejnego spotkania zostaną przekazane za pomocą poczty elektronicznej, a także opublikowane na platformie Moodle TODMiDN i Biblioteki Pedagogicznej w Toruniu. Barbara Szefler poprosiła wszystkich nauczycieli o systematyczne zapoznawanie się z materiałami publikowanymi na platformie Moodle, a także zabieranie głosu na forum dyskusyjnym sieci.
Książki prezentowane na spotkaniu