Od refleksji do kompetencji?
Jakim być nauczycielem? – zastanawiały się uczestniczki sieci Coaching w edukacji. Nauczyciel XXI wieku podczas kolejnego spotkania, które miało miejsce 5 kwietnia 2018 r., tradycyjnie w Bibliotece Pedagogicznej w Toruniu.
Do namysłu, a następnie do dyskusji, zainspirowała wszystkich Regina Strzemeska, konsultantka Kujawsko-Pomorskiego Centrum Edukacji Nauczycieli w Toruniu, przeprowadzając szereg ciekawych ćwiczeń i dzieląc się swoją wiedzą na temat teorii uczenia się oraz faz rozwoju nauczyciela według Frances Fuller i Olivera H. Browna. Nauczycielki określiły, w jakiej fazie rozwoju zawodowego znajdują się i przyjrzały się bliżej teorii behawioralnej, kognitywistycznej oraz konstruktywistycznej. W grupach popracowały m.in. nad znaczeniem refleksji w rozwoju zawodowym nauczyciela i określeniem obszarów kompetencji nauczycielskich do doskonalenia. Rozpatrywały również kwestię wymogów współczesnej edukacji w powiązaniu z teoriami uczenia się.
Zajęcia pobudziły wszystkie uczestniczki do głębokiej refleksji, a zatem cel spotkania został osiągnięty. Tematem sieci w tym roku szkolnym jest nauczyciel XXI wieku: taki, który dociera do uczniów pokolenia Z, stwarzający klimat do stawiania pytań, nauczyciel inspirator, akceptujący autonomię uczniów, sprzyjający rozwijaniu odpowiedzialności za własne uczenie się, nauczyciel pobudzający do myślenia.
Spotkanie przygotowały Danuta Potręć (Kujawsko-Pomorskie Centrum Edukacji Nauczycieli w Toruniu) i Elżbieta Wiśniewska (Biblioteka Pedagogiczna im. gen. bryg. prof. Elżbiety Zawackiej w Toruniu), kierujące siecią.
Oprac. Danuta Potręć
Pracownia Informacji i Promocji KPCEN w Toruniu