Sprawozdanie z konferencji „Podwójnie wyjątkowi czytają”
Dnia 24 października 2019 roku w Bibliotece Pedagogicznej im. gen. bryg. prof. Elżbiety Zawackiej w Toruniu odbyła się konferencja dla nauczycieli „Podwójnie wyjątkowi czytają”. Konferencję zorganizowało Centrum Kształcenia Ustawicznego Toruński Ośrodek Doradztwa Metodycznego i Doskonalenia Nauczycieli w Toruniu, Szkoła Podstawowa nr 24 w Toruniu i Biblioteka Pedagogiczna w Toruniu. Zaproszenie na spotkanie przyjęła kujawsko-pomorska wicekurator oświaty Maria Mazurkiewicz. Obecna na spotkaniu była dyrektor Biblioteki Pedagogicznej w Toruniu Dorota Komendzińska.
Konferencję rozpoczęła prowadząca Magdalena Misiąg–Korwiel, doradca metodyczny terapii pedagogicznej, nauczyciel terapeuta w Szkole Podstawowej nr 5 w Toruniu, która przywitała wszystkich zgromadzonych. Podkreśliła, że spotkaliśmy się w ramach Toruńskiego Tygodnia Dysleksji, a nasze spotkanie jest jednym z wielu wydarzeń poświęconych tej tematyce, odbywających się w przedszkolach i szkołach na terenie Torunia.
Konferencję rozpoczęli uczniowie klasy 3a ze Szkoły Podstawowej nr 24 w Toruniu występem „Dzieci rymem czytają i dobrą zabawę z tego mają”. Dzieci przygotowane przez wychowawczynię Wiesławę Kowalską zaprezentowały bajkę „Czerwony Kapturek”, napisaną przez obecnego na sali nauczyciela historii w V Liceum Ogólnokształcącym w Toruniu Jacka Tymińskiego. Uczniowie czytając bajkę napisaną rymem, w której użyto bogatego, trudnego słownictwa pokazali, że dzięki codziennej pracy, można doskonalić swoje zdolności i opanować sztukę czytania. Pani wicekurator Maria Mazurkiewicz, podziękowała za występ i wręczyła dzieciom dyplomy. Zaznaczyła również, jak ważny jest problem dysleksji i jej zwalczanie. Dlatego tak istotne są inicjatywy, takie jak ta konferencja, które dostarczają nauczycielom wielu pomysłów do pracy z uczniami.
Jako druga wystąpiła Agnieszka Kowalska, nauczyciel bibliotekarz z Biblioteki Pedagogicznej w Toruniu, która przygotowała prezentację na temat: „Ciekawe, sensowne, uczące czegoś ważnego, napisane lub tłumaczone poprawną polszczyzną, przynoszące rzetelną wiedzę… Jakie książki warto czytać dzieciom?”. Podczas prelekcji można było usłyszeć m.in. dlaczego czytanie dziecku jest tak ważne oraz jakie lektury warto polecać dzieciom i młodzieży. Prelegentka zachęciła nauczycieli do zapoznania się z bibliografią artykułów, książek, publikacji Ibuk Libra dostępnych w Bibliotece na temat bajek terapeutycznych. Zaprosiła do korzystania ze wszystkich zbiorów Biblioteki Pedagogicznej oraz uczestniczenia w warsztatach i spotkaniach dla uczniów i nauczycieli.
W kolejnym wystąpieniu „Bajka jako nieodzowny element w pracy z uczniami z zaburzeniami społeczno–emocjonalnymi na zajęciach terapii pedagogicznej” zaprezentowała się Olga Tymińska - terapeuta pedagogiczny ze Szkoły Podstawowej nr 24 w Toruniu, liderka programu Ortograffiti. Prelegentka pokazała różne pomysły wykorzystywane w pracy z dzieckiem, które boryka się z trudnościami w czytaniu i pisaniu. Prelegentka przyniosła własnoręcznie zrobione ciekawe pomoce z prowadzonych przez siebie zajęć terapii pedagogicznej. Opowiedziała o własnej innowacji pedagogicznej, którą wdraża oraz o trudnościach i sukcesach jej wychowanków, a także o znaczeniu bajki terapeutycznej w pracy nauczyciela.
Ostatnie wystąpienie „Stymulacja rozwoju dziecka w wieku wczesnoszkolnym” należało do Izabeli Mańkowskiej, współautorki Programu Edukacyjno–Terapeutycznego Ortograffiti z Bratkiem. Pani Izabela Mańkowska pracuje w Szkole Podstawowej nr 6 w Gdyni, jako pedagog terapeuta. Prelegentka przygotowała prezentację dotyczącą pracy z dziećmi w jej placówce, pokazała w jaki sposób działa program Ortograffiti i Klub Bratka oraz jak wyglądają prowadzone przez nią zajęcia. Opowiedziała o kinezjologii edukacyjnej i ciekawych ćwiczeniach terapeutycznych.
Każdy z uczestników otrzymał w prezencie książkę wydaną przez Wydawnictwo Operon „Ortograffiti z Bratkiem: Księga Bratka: bajki terapeutyczne”, której współautorką razem z panią Małgorzatą Rożyńską jest pani Izabela Mańkowska.
Konferencję zakończyła pani Magdalena Misiąg–Korwiel, która podziękowała gościom, prelegentom i nauczycielom za uczestnictwo.