13 stycznia 2020 r. w Bibliotece Pedagogicznej w Toruniu odbyło się spotkanie sieci współpracy i samokształcenia „Nauczyciel matematyki w sieci”.
W spotkaniu wzięło udział 9 osób – koordynator, moderatorzy oraz członkowie sieci. Uczestników spotkania, w imieniu organizatorów, powitała pani Elżbieta Kwiecińska, doradczyni metodyczna matematyki szkół podstawowych Toruńskiego Ośrodka Doradztwa Metodycznego i Doskonalenia Nauczycieli oraz jednocześnie koordynator sieci Nauczyciel matematyki w sieci. Przedstawiła plan bieżącego spotkania oraz oddała głos pani Aldonie Zawałkiewicz, która jest nauczycielem bibliotekarzem, trenerem szkoleń on-line, kierownikiem Wydziału Informacyjno-Bibliograficznego Biblioteki. Pani Zawałkiewicz poprowadziła warsztaty pt.: Tworzenie i udostępnianie materiałów w aplikacji Sway. Prelegentka na wstępie omówiła wyczerpująco funkcjonalności aplikacji Sway. Jest to darmowe narzędzie firmy Microsoft, za pomocą którego można tworzyć atrakcyjne wizualnie prezentacje, złożone z tekstów i materiałów multimedialnych. Sway pracuje w chmurze, więc można z niego korzystać z dowolnego miejsca na urządzeniach, które posiadają dostęp do internetu. Aplikacja pozwala również na pobrania utworzonych treści w formacie PDF lub Word. Aby korzystać z funkcjonalności Swaya, wystarczy zalogować się na stronie https://sway.office.com/, albo po prostu wyszukać kafelek aplikacji między innymi narzędziami pakietu Office.
Uczestnicy spotkania w części warsztatowej zarejestrowali swoje konta na stronie https://sway.office.com/ i ropoczęli tworzenie nowej prezentacji, w której zamieszczali dowolnie wybrane przez siebie elementy w postaci tekstów, materiałów multimedialnych (takich jak zdjęcia oraz filmy). Kolejnym krokiem było przesłanie wypracowanych prezentacji pocztą elektroniczną do pani Aldony Zawałkiewicz, która prezentowała je na forum grupy i szczegółowo omawiała.
W drugiej części spotkania pani Elżbieta Kwiecińska zaprezentowała bazę metodyczno-dydaktyczną na platformie Moodle Toruńskiego Ośrodka Doradztwa Metodycznego i Doskonalenia Nauczycieli, gdzie regularnie publikowane są materiały uzupełniające do zajęć realizowanych w ramach sieci. Dodatkowo pani koordynator wskazała miejsce na platformie Moodle, gdzie gromadzone są publikacje interesujące dla nauczycieli matematyki pt.: Matematyka – szkoła podstawowa.
Ponadto pani Elżbieta Kwiecińska zapoznała uczestników z istotnymi informacjami na temat wprowadzania innowacji pedagogicznych. Wyjaśniła czym jest innowacja pedagogiczna - proponowane nowatorskie rozwiązanie programowe, organizacyjne bądź metodyczne, mające na celu poprawę jakości pracy szkoły, obejmujące wszystkie lub wybrane zajęcia, całą szkołę czy wybraną klasę. Udział nauczycieli w innowacji pedagogicznej jest dobrowolny, a uchwałę związaną z jej wprowadzeniem podejmuje rada pedagogiczna właściwej jednostki oświatowej. Innowacje mogą być: programowe, organizacyjne, metodyczne i mieszane. Dodatkowo prelegentka omówiła podstawy prawne, związane z funkcjonowaniem innowacji pedagogicznej oraz zaprezentowała sposób jej właściwego dokumentowania. Pani Elżbieta Kwiecińska zachęcała uczestników do wprowadzania innowacji pedagogicznych w macierzystych szkołach, podając przykłady z własnej praktyki szkolnej oraz zapewniając, że wielu nauczycieli prowadzi już innowacje pedagogiczne w szkole, tylko tego nie formalizuje, co warto jednak robić.
Członkowie sieci mogli również zapoznać się z przygotowaną dla nich literaturą. Wyboru książek związanych z edukacją matematyczną i nauczaniem dokonała pani Joanna Wosik, nauczyciel bibliotekarz z Wydziału Udostępniania Zbiorów Biblioteki Pedagogicznej w Toruniu. Lista przygotowanych pozycji została zaprezentowana poniżej, a także zamieszczona na stronie sieci Nauczyciel matematyki w sieci.
Kolejne spotkanie sieci Nauczyciel matematyki w sieci zaplanowano na 16 marca (poniedziałek) 2020 r. w Bibliotece Pedagogicznej w Toruniu.
Książki prezentowane na spotkaniu
Lista książek prezentowanych na spotkaniu do pobrania