Nauczyciel matematyki w sieci - grudzień 2020
7 grudnia 2020 r. na platformie Microsoft Teams odbyło się spotkanie sieci współpracy i samokształcenia Nauczyciel matematyki w sieci. Sieć współorganizowana jest przez Toruński Ośrodek Doradztwa Metodycznego i Doskonalenia Nauczycieli oraz Bibliotekę Pedagogiczną im. gen. bryg. prof. Elżbiety Zawackiej w Toruniu. Uczestniczyć w pracy sieci mogą wszyscy chętni nauczyciele matematyki poszczególnych etapów edukacyjnych z terenu województwa kujawsko-pomorskiego.
Uczestników spotkania, w imieniu organizatorów, powitały pani Elżbieta Kwiecińska, doradczyni metodyczna matematyki szkół podstawowych Toruńskiego Ośrodka Doradztwa Metodycznego i Doskonalenia Nauczycieli oraz pani Katarzyna Leśniak, doradczyni metodyczna matematyki szkół ponadpodstawowych Toruńskiego Ośrodka Doradztwa Metodycznego i Doskonalenia Nauczycieli, jednocześnie koordynatorki sieci Nauczyciel matematyki w sieci. W spotkaniu wzięło udział 21 osób. Zgodnie z założeniami sieci byli to nauczyciele matematyki wszystkich etapów edukacyjnych, koordynatorzy oraz moderatorzy sieci.
Koordynator sieci pani Elżbieta Kwiecińska przedstawiła plan bieżącego spotkania, a następnie poprosiła nowych członków o wypełnienie ankiety badającej potrzeby uczestników sieci oraz deklaracji uczestnictwa w pracach sieci. Wskazała również terminy kolejnych spotkań - w lutym i kwietniu.
Pierwsza część spotkania została poświęcona warsztatom pt.: Canva – tworzenie grafik do zastosowania w edukacji i promocji, które poprowadziły panie Izabella Milewska-Warta i Marzena Jarocka, pracujące w Wydziale Informacyjno-Bibliograficznym Biblioteki Pedagogicznej w Toruniu.
Canva to serwis do tworzenia grafik online. W kilku szybkich krokach pozwala na wykonanie profesjonalnych grafik, które można zastosować m.in. w edukacji lub w celach promocyjnych. Grafiki są dostępne online i łączą w jedną całość różne formy przekazu: tekst, fotografię, wideo i materiały audio. Podczas zajęć przedstawiono dobre praktyki zastosowania utworzonych w Canvie materiałów m.in. newsletter, ulotki informacyjne, prezentacje multimedialne, tematyczne plakaty oraz grafiki do wykorzystania w mediach społecznościowych, osadzenia na stronie WWW czy też w multimedialnej prezentacji.
Po wstępie teoretycznym, uczestnicy przystąpili do praktycznej części zajęć, tworząc w pierwszej kolejności grafiki oraz interaktywny plakat. Tworzony podczas warsztatów interaktywny plakat to świetne narzędzie do promocji przedsięwzięć kulturalnych i edukacyjnych w internecie. Dodatkowo można go zastosować w edukacji do omówienia lektury, tworzenia gazetki szkolnej oraz jako pracę domową prezentującą wiedzę ucznia z danej dziedziny. Podczas pracy członkowie sieci dokonali wyboru szablonu swoich plakatów, przećwiczyli wstawianie, edytowanie i linkowanie pól tekstowych do wybranych stron WWW, wstawianie i edytowanie grafik oraz zdjęć. Na zakończenie uczestnicy zajęć przećwiczyli zastosowanie animacji w plakacie oraz zapisywanie utworzonych dokumentów na dysku komputera w odpowiednim formacie.
Druga część spotkania dotyczyła tworzenia matematycznych quizów na bezpłatnej platformie Quizizz oraz wykorzystywania ich na lekcjach matematyki.
Prezentująca platformę, pani Elżbieta Kwiecińska, na początku omówiła sposób zakładania przez użytkownika indywidualnego konta - z wykorzystaniem adresu pocztowego Gmail. Następnie przybliżyła strukturę i zasoby platformy, w tym bibliotekę przydatnych quizów matematycznych.
Aby zachęcić nauczycieli do tworzenia quizów na wspomnianej platformie i w praktyce pokazać zalety takiej formy nauczania, pani Elżbieta Kwiecińska poprosiła obecnych o rozwiązanie przygotowanego przez siebie w edytorze quizów testu. Uczestnicy mogli osobiście przekonać się, w jak atrakcyjny graficznie i wciągający sposób, rywalizując jednocześnie z innymi graczami, można sprawdzić opanowanie wiadomości z wybranego zagadnienia.
Co ważne, platforma umożliwia nauczycielowi generowanie szczegółowych raportów na poziomie klasy bądź ucznia, pobieranie wyników, analizowanie poszczególnych odpowiedzi, tworzenie rankingów. Quiz można dostosowywać do potrzeb konkretnej klasy, modyfikując jego różne parametry. Warto dodać, że uczniowie w trakcie gry mogą korzystać z dowolnego urządzenia - komputera, laptopa, tabletu czy smartfona. O dużej przydatności narzędzia w nauczaniu świadczyły pozytywne opinie zamieszczane przez uczestników na czacie spotkania.
Na zakończenie panie Elżbieta Kwiecińska i Katarzyna Leśniak podziękowały członkom sieci za udział w spotkaniu oraz złożyły życzenia zdrowych i spokojnych świąt Bożego Narodzenia.
Edukacja matematyczna - wybór publikacji dostępnych online za lata 2010-2020 (PDF 744 KB).
Książki proponowane dla uczestników sieci współpracy i samokształcenia