Nauczyciel matematyki w sieci - sprawozdanie z trzeciego spotkania
1 lutego 2021 r. odbyło się trzecie spotkanie czwartego roku pracy sieci współpracy i samokształcenia Nauczyciel matematyki w sieci na platformie Microsoft Teams. W spotkaniu wzięło udział 31 osób – koordynatorzy, moderatorzy oraz członkowie sieci.
Uczestników spotkania, w imieniu organizatorów, powitała pani Elżbieta Kwiecińska, doradczyni metodyczna matematyki szkół podstawowych Toruńskiego Ośrodka Doradztwa Metodycznego i Doskonalenia Nauczycieli oraz pani Katarzyna Leśniak, doradczyni metodyczna matematyki szkół ponadpodstawowych Toruńskiego Ośrodka Doradztwa Metodycznego i Doskonalenia Nauczycieli.
Pani Elżbieta Kwiecińska przedstawiła plan bieżącego spotkania oraz oddała głos pani Agnieszce Szymczak, która jest nauczycielem i doradcą metodycznym ds. matematyki w szkołach podstawowych Kujawsko-Pomorskiego Centrum Edukacji Nauczycieli w Toruniu. Pani Szymczak poprowadziła zajęcia pt.: Matematyczny Escape Room – Genially. Na początku zajęć prelegentka poprosiła by uczestnicy spotkania podzielili się swoimi doświadczeniami związanymi z escape roomami. Następnie pani Szymczak zapytała nauczycieli, jakie tematy z zakresu matematyki warto byłoby ich zdaniem zaktywizować. Wśród odpowiedzi pojawiły się zagadnienia dotyczące pola figur, statystyki, pierwiastków i potęg.
W dalszej części spotkania prelegentka wyjaśniła, co to jest escape room – jest to pokój zagadek, w którym uczestnicy są zamykani i z którego mogą się wydostać dzięki rozwiązaniu zagadek logicznych. Niektóre zadania wymagają pracy zespołowej. Następnie uczestnicy mogli sprawdzić swoje umiejętności w przygotowanym przez panią Agnieszkę Szymczak wirtualnym escape roomie.
W kolejnym etapie szkolenia uczestnicy zapoznali się z rodzajami escape roomów oraz praktycznymi wskazówkami dotyczącymi opracowania własnych pokojów zagadek. Prelegentka zwróciła uwagę na konieczność opracowania fabuły, charakteru zadań (zadania kryminalne, na podstawie filmu, książki), wybrania narzędzia do tworzenia escape roomu oraz sposobu odkrywania zagadek. Dodatkowo uczestnicy zapoznali się z podstawowymi funkcjonalnościami Genially – platformy do tworzenia interaktywnych treści.
Panie Elżbieta Kwiecińska i Katarzyna Leśniak zaproponowały również obecnym nauczycielom indywidualne konsultacje, dotyczące zmian na egzaminie ósmoklasisty i egzaminie maturalnym w 2021, podczas których będzie można szczegółowo omówić wprowadzone przez Ministerstwo Edukacji i Nauki modyfikacje w formule egzaminów oraz dowiedzieć się, jak zaplanować powtórki wymaganego materiału.
Na zakończenie pani Elżbieta Kwiecińska poinformowała uczestników, że kolejne spotkanie sieci Nauczyciel matematyki w sieci również odbędzie się w kwietniu, także w formule online.
Książki proponowane dla uczestników sieci współpracy i samokształcenia
Edukacja matematyczna - wybór publikacji dostępnych online za lata 2010-2020 (PDF 744 KB).