Nauczyciel matematyki w sieci – sprawozdanie ze spotkania
27 września 2021 r. w Bibliotece Pedagogicznej w Toruniu odbyło się kolejne spotkanie sieci współpracy i samokształcenia Nauczyciel matematyki w sieci. Było to pierwsze spotkanie piątego roku pracy sieci współpracy i samokształcenia. Sieć współorganizowana jest przez Toruński Ośrodek Doradztwa Metodycznego i Doskonalenia Nauczycieli oraz Bibliotekę Pedagogiczną im. gen. bryg. prof. Elżbiety Zawackiej w Toruniu. Uczestniczyć w pracy sieci mogą wszyscy chętni nauczyciele matematyki poszczególnych etapów edukacyjnych z terenu województwa kujawsko-pomorskiego.
Uczestników spotkania, w imieniu organizatorów, powitały: pani Elżbieta Kwiecińska, doradczyni metodyczna matematyki szkół podstawowych Toruńskiego Ośrodka Doradztwa Metodycznego i Doskonalenia Nauczycieli oraz pani Katarzyna Leśniak, doradczyni metodyczna matematyki szkół ponadpodstawowych Toruńskiego Ośrodka Doradztwa Metodycznego i Doskonalenia Nauczycieli, jednocześnie koordynatorki sieci Nauczyciel matematyki w sieci. W spotkaniu wzięło udział 10 osób. Zgodnie z założeniami sieci byli to nauczyciele matematyki wszystkich etapów edukacyjnych, koordynatorzy oraz moderatorzy sieci.
Koordynator sieci pani Elżbieta Kwiecińska przedstawiła plan spotkania, podczas którego zaplanowano: ustalenie tematyki pracy sieci w roku szkolnym 2021/2022 oraz wystąpienie zatytułowane Co z doświadczeń nauczania zdalnego warto wykorzystać dzisiaj do pracy w szkole?
Ze względu na obecność nowych członków, pani Elżbieta Kwiecińska przypomniała pokrótce zasady działalności sieci oraz czas jej realizacji. Koordynatorka poprosiła również uczestników o wypełnienie przygotowanych ankiet, w których nauczyciele określili swoje oczekiwania związane z siecią współpracy i samokształcenia Nauczyciel matematyki w sieci oraz z interesującą ich tematyką i formułą spotkań. Po analizie odpowiedzi zostaną ustalone priorytetowe zagadnienia, które będą proponowane nauczycielom podczas kolejnych spotkań.
Następnie pracownice Biblioteki Pedagogicznej w Toruniu, Joanna Wosik i Izabella Milewska-Warta, przedstawiły ofertę edukacyjną placówki przeznaczoną dla nauczycieli i uczniów, a także przybliżyły zasady korzystania z katalogu online Biblioteki oraz możliwości założenia bezpłatnego konta bibliotecznego. Dodatkowo Joanna Wosik przygotowała wystawkę książek i czasopism poświęconych zagadnieniom matematycznym z uwzględnieniem nauczania tego przedmiotu na wszystkich poziomach edukacyjnych. Lista przygotowanych pozycji zostanie zamieszczona na platformie Moodle TODMiDM oraz Biblioteki Pedagogicznej w Toruniu.
Wystąpienie pani Elżbiety Kwiecińskiej Co z doświadczeń nauczania zdalnego warto wykorzystać dzisiaj do pracy w szkole? dotyczyło najnowszych dylematów, z którymi spotykają się nauczyciele matematyki wracający po długim okresie nauczania zdalnego do lekcji prowadzonych stacjonarnie. Prelegentka poprosiła obecnych o zapisanie korzyści i wad nauczania zdalnego, a dodatkowo o refleksję, jak minusy takiej formy nauczania zamienić na plusy.
Członkowie sieci jako plusy wymienili m.in.: pogłębioną znajomość nowoczesnych technologii, ofertę atrakcyjnych, bezpłatnych szkoleń online dla nauczycieli, lepszy plan szkolny, dostępność zajęć dodatkowych, oszczędność czasu, swobodę uczenia się, obserwowanie lekcji przez rodziców, co zwiększyło ich wiedzę o nauczaniu, a także zachowaniu uczniów. Z kolei jako minusy nauczyciele podawali m.in.: brak zaangażowania dzieci i młodzieży, brak interakcji, spisywanie zadań domowych, uzależnienie od komputera i internetu, problemy z przepustowością sieci, brak samodzielności uczniów, niską frekwencję.
Minusy, które można zamienić na plusy to np. angażowanie uczniów do pracy grupowej – łatwiejsze umawianie się chętnych na wspólne działanie i proponowanie bardziej wymagających zadań projektowych, stosowanie quizów do zweryfikowania wiedzy uczniów, częstszy kontakt z rodzicami uczniów. Dzięki poznanym i wdrożonym technologiom łatwiejsze stanie się organizowanie online spotkań zespołów przedmiotowych czy kółek zainteresowań. Wyrażone opinie nauczycieli stały się przedmiotem ożywionej dyskusji i były okazją do dzielenia się indywidualnymi doświadczeniami z okresu nauki zdalnej.
Następnie pani Elżbieta Kwiecińska zaprezentowała wyniki najnowszych badań, dotyczących edukacji zdalnej podczas epidemii, przeprowadzonych przez Spółdzielnię Otwartej Edukacji Centrum Cyfrowe. Badani nauczyciele zwracali szczególną uwagę na wielonarzędziowość zdalnego nauczania, konieczność wyjścia poza szkolną rutynę, możliwość proponowania uczniom zadań problemowych, pobudzających do myślenia i w związku z tym stosowanie innych kryteriów oceniania, aktywizowanie uczniów i nowe, interesujące źródła do realizacji samokształcenia. Zwracali także uwagę na zbyt obszerne podstawy programowe, potrzebę wsparcia merytorycznego, czas poświęcony na przygotowanie i prowadzenie lekcji zdalnych.
Warto zauważyć, że większość z badanych planuje wykorzystywanie narzędzi i metod edukacji zdalnej w przyszłości (m.in. zdalne rady pedagogiczne, zdalne zebrania dla rodziców, oddawanie prac domowych metodą elektroniczną, testy online czy udostępnianie uczniom materiałów cyfrowych uzupełniających lekcje). Na podstawie przedstawionych badań, a także doświadczeń własnych uczestników spotkania można wywnioskować, że istnieje sporo możliwości wykorzystania umiejętności i wiedzy zdobytych w czasie edukacji zdalnej w stacjonarnej praktyce szkolnej.
Na zakończenie spotkania panie Elżbieta Kwiecińska i Katarzyna Leśniak podziękowały członkom sieci za aktywny udział w spotkaniu, wymianę doświadczeń i dobrych praktyk. Doradczynie metodyczne zwróciły również uwagę, że cały czas istnieje możliwość indywidualnych konsultacji dla nauczycieli matematyki na platformie Moodle Toruńskiego Ośrodka Doradztwa Metodycznego i Doskonalenia Nauczycieli. Ponadto materiały z poprzednich lat pracy sieci można znaleźć na wspomnianej platformie, jak i na stronie WWW Biblioteki. Na zakończenie członkowie sieci otrzymali słodkie upominki oraz zaproszenie na kolejne spotkanie, które odbędzie się już w listopadzie, tym razem w formule online.
Książki proponowane dla uczestników sieci współpracy i samokształcenia