Biblioteka Pedagogiczna im. gen. bryg. prof. Elżbiety Zawackiej w Toruniu
Deklaracja dostępności
2022-02-21

"Dobra edukacja z punktu widzenia współczesnego nauczyciela" - spotkanie uczestników sieci współpracy i samokształcenia

Wprowadzenie

Uczestniczki sieci współpracy i samokształcenia "Dobra edukacja z punktu widzenia współczesnego nauczyciela" spotkały się 15 lutego 2022 r. Spotkanie odbyło się w formie zdalnej. Uczestników spotkania powitały koordynatorki sieci: Danuta Potręć, konsultantka w Kujawsko-Pomorskim Centrum Edukacji Nauczycieli w Toruniu oraz Elżbieta Wiśniewska, nauczyciel bibliotekarz z Biblioteki Pedagogicznej im. gen. bryg. prof. Elżbiety Zawackiej w Toruniu.

Przebieg spotkania

„Uczyć inaczej na przykładzie Szkoły w Radowie Małym i No Bell w Konstancinie Jeziorna oraz Szkół Waldorfskich” to temat zajęć, które przeprowadziła Danuta Potręć. W pierwszej części spotkania prelegentka omówiła założenia, wizje i metody pracy z uczniami w Szkole Podstawowej w Radowie Małym. Szkoła należy do sieci Ashoka, międzynarodowego stowarzyszenia innowatorów, zrzeszających osoby wprowadzające niekonwencjonalne rozwiązania problemów społecznych. Placówka ta jest szkołą w ciągłej zmianie, stawiającą na rozwój umiejętności uczniów, a nie na poprawę efektów nauczania. Danuta Potręć opowiedziała o zasadach panujących w szkole, a także zaprezentowała pracownie fakultatywne przygotowane dla poszczególnych grup wiekowych. Pokazała także zdjęcia z warsztatów organizowanych w szkole dla wszystkich uczniów. Prowadząca zachęciła do odwiedzenia strony szkoły i czerpania z niej ciekawych pomysłów.

Kolejną szkołą, którą zaprezentowała prelegentka, była szkoła prywatna No Bell w Konstancinie Jeziorna. Jest to szkoła bez dzwonków, bez 45 minutowych lekcji, stawiająca na samodzielność i odpowiedzialność dzieci i młodzieży. W placówce tej uczniowie nie korzystają z podręczników, stawia się tam na autorskie metody nauczania. Przestrzeń szkoły jest kolorowa, wypełniona projektami uczniów. Prowadząca zwróciła uwagę na to, że klasy są łączone, uczniowie w różnym wieku razem zdobywają wiedzę w klasach o swobodnym układzie ławek i stolików. Tu również prowadząca zachęciła do odwiedzenia strony szkoły, gdzie można zapoznać się z wieloma ciekawymi pomysłami uczniów i nauczycieli.

Kolejny segment spotkania został poświęcony szkołom waldorfskim. Danuta Potręć omówiła rozkład zajęć w tego typu szkołach. Uczniowie rozpoczynają lekcje od zajęć angażujących głowę, następnie przechodzą do części artystyczno-ćwiczeniowej, a kończą blokiem zajęć fizycznych. Następnie prowadząca opowiedziała o roli nauczyciela, który wspólnie z uczniami bada, szuka odpowiedzi, docieka, wyciąga wnioski. W szkole nie używa się podręczników, uczniowie samodzielnie opracowują materiał w zeszytach. Nauczyciele- pasjonaci nastawieni są na realizację ideału pełnego człowieka w aspekcie duchowym, psychicznym i fizycznym.

Po bardzo interesującej prezentacji innowacyjnych szkół, w drugiej części spotkania uczestniczki sieci zmierzyły się z pytaniem postawionym przez prowadzącą: „Jakie zmiany są konieczne w polskiej szkole". Wspólnie opracowały listę zmian, które poprawiłyby kondycję polskiej oświaty.

Na zakończenie spotkania koordynatorki sieci życzyły uczestniczkom wielu innowacyjnych działań i zaprosiły na kolejne spotkanie, które odbędzie się w kwietniu.

 

Polecane publikacje dostępne w zbiorach Biblioteki Pedagogicznej w Toruniu:

 

Nauczyciel wychowawca w szkole waldorfskiej : wprowadzenie w specyfikę pracy

Helmut Eller ; z jęz. niem. przeł. Michał Głażewski. - Kraków : Oficyna Wydawnicza "Impuls", 2009.

 

Przejdź do katalogu

 

Języki obce dla wszystkich dzieci : doświadczenia szkół waldorfskich w nauczaniu najmłodszych

Christoph Jaffke, Magda Maier ; przekład z języka niemieckiego i posłowie Michał Głażewski. - Kraków : Oficyna Wydawnicza "Impuls", 2011.

 

Przejdź do katalogu

 

Szkoła jest podróżą : ośmioletnia odyseja nauczyciela szkoły waldorfskiej i jego uczniów

Torin M. Finser ; tłumaczenie: Małgorzata Makowska-Brzychczyk. - Kraków : Wolna Szkoła Waldorfska, 2019.

 

Przejdź do katalogu

 

Wychowanie do wolności : pedagogika Rudolfa Steinera : obrazy i relacje z międzynarodowego ruchu szkół steinerowskich

tekst Frans Carlgren ; oprac. plast. Arne Klingborg ; przekł. z jęz. niem. Michał Głażewski. - Wyd. 2 zm. i popr. - Kraków : Oficyna Wydawnicza "Impuls", 2008.

 

Przejdź do katalogu

 

Pedagogika waldorfska dla dzieci od trzech do dziewięciu lat 

Rainer Patzlaff [et al.] ; przekł. z jęz. niem. i wstęp Michał Głażewski. - Kraków : Oficyna Wydawnicza "Impuls", 2011.

 

Przejdź do katalogu

 

Pedagogika waldorfska : wprowadzenie do pedagogiki Rudolfa Steinera

Johannes Kiersch ; z jęz. niem przeł. Barbara Kowalewska. - Kraków : Oficyna Wydawnicza "Impuls", 2008.

 

Przejdź do katalogu

 

Szkoła Waldorfska : wprowadzenie

Christof Wiechert ; tłumaczenie Ewa Krawczyk. - [Kraków] : Wydawnictwo Nearche, [2020].

 

Przejdź do katalogu

 

Matematyka w szkołach waldorfskich : nauczanie wczesnoszkolne

Ernst Schuberth ; z jęz. niem. przeł. Barbara Kowalewska. - Kraków : Oficyna Wydawnicza "Impuls", 2013.

 

Przejdź do katalogu

 

 

Katalog integro
Solidarni z Ukrainą
Dostęp do nowości
Czytelnia online IBUK libra
czasopisma
Kalendarz wydarzeń
<czerwiec 2022>
pnwtśrczptsond
303112345
6789101112
13141516171819
20212223242526
27282930123
Kary i Kaucje
Platforma edupolis
Biuletyn Informacji Publicznej
Projekt Toruńska szkoła ćwiczeń dla województwa kujawsko-pomorskiego

Kontakt

Biblioteka Pedagogiczna
im. gen. bryg. prof. Elżbiety Zawackiej
w Toruniu

ul. Generała Jana Henryka Dąbrowskiego 4,
87-100 Toruń

Godziny otwarcia w czasie roku szkolnego:
poniedziałek – piątek: 10:00-19:00
sobota: 9.00-14.00

Godziny otwarcia w lipcu i sierpniu:
poniedziałek – piątek: 10:00-15:00
Wypożyczalnia w środy: 10:00-17:00
sobota: nieczynne

Wypożyczalnia

wypozyczalnia@bptorun.edu.pl
Tel. 56 653 97 55
 

Sekretariat

sekretariat@bptorun.edu.pl
Tel. 56 653 97 56
 

Adres ePUAP:
/BPEDTORUN/SkrytkaESP

Kujawy Pomorze
logo Instagram