"Dobra edukacja z punktu widzenia współczesnego nauczyciela" - spotkanie uczestników sieci współpracy i samokształcenia
Wprowadzenie
Uczestniczki sieci współpracy i samokształcenia "Dobra edukacja z punktu widzenia współczesnego nauczyciela" spotkały się 15 lutego 2022 r. Spotkanie odbyło się w formie zdalnej. Uczestników spotkania powitały koordynatorki sieci: Danuta Potręć, konsultantka w Kujawsko-Pomorskim Centrum Edukacji Nauczycieli w Toruniu oraz Elżbieta Wiśniewska, nauczyciel bibliotekarz z Biblioteki Pedagogicznej im. gen. bryg. prof. Elżbiety Zawackiej w Toruniu.
Przebieg spotkania
„Uczyć inaczej na przykładzie Szkoły w Radowie Małym i No Bell w Konstancinie Jeziorna oraz Szkół Waldorfskich” to temat zajęć, które przeprowadziła Danuta Potręć. W pierwszej części spotkania prelegentka omówiła założenia, wizje i metody pracy z uczniami w Szkole Podstawowej w Radowie Małym. Szkoła należy do sieci Ashoka, międzynarodowego stowarzyszenia innowatorów, zrzeszających osoby wprowadzające niekonwencjonalne rozwiązania problemów społecznych. Placówka ta jest szkołą w ciągłej zmianie, stawiającą na rozwój umiejętności uczniów, a nie na poprawę efektów nauczania. Danuta Potręć opowiedziała o zasadach panujących w szkole, a także zaprezentowała pracownie fakultatywne przygotowane dla poszczególnych grup wiekowych. Pokazała także zdjęcia z warsztatów organizowanych w szkole dla wszystkich uczniów. Prowadząca zachęciła do odwiedzenia strony szkoły i czerpania z niej ciekawych pomysłów.
Kolejną szkołą, którą zaprezentowała prelegentka, była szkoła prywatna No Bell w Konstancinie Jeziorna. Jest to szkoła bez dzwonków, bez 45 minutowych lekcji, stawiająca na samodzielność i odpowiedzialność dzieci i młodzieży. W placówce tej uczniowie nie korzystają z podręczników, stawia się tam na autorskie metody nauczania. Przestrzeń szkoły jest kolorowa, wypełniona projektami uczniów. Prowadząca zwróciła uwagę na to, że klasy są łączone, uczniowie w różnym wieku razem zdobywają wiedzę w klasach o swobodnym układzie ławek i stolików. Tu również prowadząca zachęciła do odwiedzenia strony szkoły, gdzie można zapoznać się z wieloma ciekawymi pomysłami uczniów i nauczycieli.
Kolejny segment spotkania został poświęcony szkołom waldorfskim. Danuta Potręć omówiła rozkład zajęć w tego typu szkołach. Uczniowie rozpoczynają lekcje od zajęć angażujących głowę, następnie przechodzą do części artystyczno-ćwiczeniowej, a kończą blokiem zajęć fizycznych. Następnie prowadząca opowiedziała o roli nauczyciela, który wspólnie z uczniami bada, szuka odpowiedzi, docieka, wyciąga wnioski. W szkole nie używa się podręczników, uczniowie samodzielnie opracowują materiał w zeszytach. Nauczyciele- pasjonaci nastawieni są na realizację ideału pełnego człowieka w aspekcie duchowym, psychicznym i fizycznym.
Po bardzo interesującej prezentacji innowacyjnych szkół, w drugiej części spotkania uczestniczki sieci zmierzyły się z pytaniem postawionym przez prowadzącą: „Jakie zmiany są konieczne w polskiej szkole". Wspólnie opracowały listę zmian, które poprawiłyby kondycję polskiej oświaty.
Na zakończenie spotkania koordynatorki sieci życzyły uczestniczkom wielu innowacyjnych działań i zaprosiły na kolejne spotkanie, które odbędzie się w kwietniu.
Polecane publikacje dostępne w zbiorach Biblioteki Pedagogicznej w Toruniu:
Nauczyciel wychowawca w szkole waldorfskiej : wprowadzenie w specyfikę pracy
Helmut Eller ; z jęz. niem. przeł. Michał Głażewski. - Kraków : Oficyna Wydawnicza "Impuls", 2009.
Języki obce dla wszystkich dzieci : doświadczenia szkół waldorfskich w nauczaniu najmłodszych
Christoph Jaffke, Magda Maier ; przekład z języka niemieckiego i posłowie Michał Głażewski. - Kraków : Oficyna Wydawnicza "Impuls", 2011.
Szkoła jest podróżą : ośmioletnia odyseja nauczyciela szkoły waldorfskiej i jego uczniów
Torin M. Finser ; tłumaczenie: Małgorzata Makowska-Brzychczyk. - Kraków : Wolna Szkoła Waldorfska, 2019.
Wychowanie do wolności : pedagogika Rudolfa Steinera : obrazy i relacje z międzynarodowego ruchu szkół steinerowskich
tekst Frans Carlgren ; oprac. plast. Arne Klingborg ; przekł. z jęz. niem. Michał Głażewski. - Wyd. 2 zm. i popr. - Kraków : Oficyna Wydawnicza "Impuls", 2008.
Pedagogika waldorfska dla dzieci od trzech do dziewięciu lat
Rainer Patzlaff [et al.] ; przekł. z jęz. niem. i wstęp Michał Głażewski. - Kraków : Oficyna Wydawnicza "Impuls", 2011.
Pedagogika waldorfska : wprowadzenie do pedagogiki Rudolfa Steinera
Johannes Kiersch ; z jęz. niem przeł. Barbara Kowalewska. - Kraków : Oficyna Wydawnicza "Impuls", 2008.
Szkoła Waldorfska : wprowadzenie
Christof Wiechert ; tłumaczenie Ewa Krawczyk. - [Kraków] : Wydawnictwo Nearche, [2020].
Matematyka w szkołach waldorfskich : nauczanie wczesnoszkolne
Ernst Schuberth ; z jęz. niem. przeł. Barbara Kowalewska. - Kraków : Oficyna Wydawnicza "Impuls", 2013.